Veel consumenten ergeren zich aan de grote hoeveelheid geadresseerde reclamepost die op de mat valt, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder 12.000 consumenten. Zij roepen bedrijven daarom op om een klant- en milieuvriendelijker alternatief te zoeken.
Vooral de Nationale Postcode Loterij en de goede doelen lijken deze oproep ter harte te moeten nemen. De loterij verstuurt verreweg de meeste reclame naar haar spelers (79%), maar de goede doelen zitten hen kort op de hielen (77,2%). Volgens de bond storen consumenten zich onder andere aan de zinloosheid en het milieuonvriendelijke aspect van de post. Ook zorgt het omzeilen van nee-nee en nee-ja stickers voor irritatie: als er ‘aan de bewoners van’ op de post staat mogen de brieven gewoon bezorgd worden.
Daarnaast zit de overgrote meerderheid simpelweg niet te wachten op post van de Loterijen of goede doelen. Loterijen proberen consumenten te overtuigen (meer) loten te kopen: 91% van de ondervraagden vindt dat vervelend. Bijna 85% zegt irritatie te ondervinden aan het feit dat goede doelen per post steeds meer of gullere giften proberen te vergaren.
‘De resultaten van het onderzoek liegen er niet om. Consumenten zijn niet gediend van die enorme stroom aan geadresseerde reclamepost,’ zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. ‘Dat signaal kunnen en mogen bedrijven niet negeren. Dus stop met het omzeilen van de stickers op de brievenbus en zoek een klant- en milieuvriendelijker alternatief’.
Eerder dit jaar deed William Moorlag (PvdA) het voorstel aan staatssecretaris Mona Keijzer om een opt-in systeem te introduceren voor dit soort direct mail (zoals het plan is voor telemarketing), maar daar ziet Keijzer niets in.
Gerelateerde berichten
-
29 mei 2019
Reactie Postcodeloterij over onderzoek Consumentenbond
Lees meer over "Reactie Postcodeloterij over onderzoek Consumentenbond" -
20 mei 2019
Keijzer ziet niets in voorstel PvdA & D66 voor opt-in direct mail
Lees meer over "Keijzer ziet niets in voorstel PvdA & D66 voor opt-in direct mail"