Het Centrum voor Filantropische Studies van de VU heeft aangekondigd dat het onderzoek ‘Geven in Nederland’ (GIN) weer is gestart. Dit wordt mede mogelijk gemaakt dankzij de toegezegde financiële bijdrage van brancheorganisatie Goede Doelen Nederland (GDN) en 24 goede doelen van haar leden. De resultaten van het onderzoek zullen op de Dag van de Filantropie 2020 worden gepresenteerd.
Dat het onderzoek doorgang zou vinden stond lange tijd nog niet volledig vast, omdat de financiële invulling niet dichtgemaakt kon worden. Sinds de eerste editie in 1995 wordt GIN gefinancierd door het Ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V). J&V zal de komende drie edities weer bijdragen, al is haar voorwaarde dat de sector zelf ook ongeveer de helft bij gaat dragen. Naast het fondsenwervende deel van de sector en de overheid dragen vijf grote vermogensfondsen bij aan de komende edities.
De beslissing om de helft van de kosten uit handen van het ministerie te nemen komt niet uit de lucht vallen. Goede Doelen Nederland heeft geruime tijd overlegd met GIN en de VU om ervoor te zorgen dat het onderzoek verricht kon worden: het belang van wetenschappelijk onderzoek blijft onverminderd groot.
Klankbord
Belangrijk is, en blijft, om in te schatten hoe relevant, bruikbaar en actueel onderwerpen zijn voor de sector. De VU gaat hiervoor een maatschappelijke klankbordgroep oprichten die gezamenlijk in de gaten houdt wat er speelt. Ook wordt de editie van de Dag van de Filantropie van dit jaar, gehouden op donderdag 6 juni, gebruikt om wetenschap en praktijk dichter bij elkaar te brengen en om kennis en inzichten te delen.
GIN komt op verschillende manieren tegemoet aan betere aansluiting bij de sector. Zo hoopt het team onderzoeksresultaten explicieter, eerder en effectiever aan GDN-leden te kunnen communiceren. Bovendien wil GIN de presentatie van resultaten nieuw leven inblazen door met factsheets en infographics aan de slag te gaan.
De eerste special is al aangekondigd en staat gepland voor november 2019. Deze zal over generatieverschillen in geefgedrag gaan, met speciale aandacht voor jongeren.
Editorial
Vorig jaar pleitte hoofdredacteur van Vakblad fondsenwerving Jaap Zeekant met een editorial nog voor het voortzetten van het Geven in Nederland-onderzoek. Desnoods in een lagere frequentie, scheef hij toen: ‘Geven in Nederland mag niet verdwijnen. Het is belangrijk om, op de manier zoals GIN dat deed, de grote ontwikkelingen in de Nederlandse filantropie in kaart te brengen’. Met de nieuwe financiële constructie blijft het onderzoek eens per twee jaar uitkomen.