Sanquin heeft twee bronzen Esprix's mee naar huis genomen voor hun campagne #myfirstblood. De bloedbank kreeg de prijs voor succesvolle marketingcommunicatiecampagnes op 18 april uit handen van gastheer Wilfried de Jong in Hotel Arena in Amsterdam.
Tijdens de voorselectie beoordeelde de Esprix-vakjury een totaal van 120 cases. #Myfirstblood kreeg een nominatie in de categorieën 'Charity & Not for Profit' en 'Experimental' en won uiteindelijk in beide categorieën brons.
Sanquin leverde twee van de in totaal 29 nominaties. Vier campagnes ontvingen een gouden Esprix; niet eerder werden er zo veel cases met de hoogste waardering bekroond.
Met '#myfirstblood' richtte Sanquin zich op een volledig nieuwe doelgroep: spelers van de populaire game League of Legends. In het spel, waarin teams van vijf spelers elkaar proberen uit te schakelen, wordt het eerste gewonnen gevecht 'first blood' genoemd. Met behulp van marketingbureau 2Basics zette de bloedbank een succesvolle campagne op poten: tussen september en december 2018 mocht Sanquin ongeveer 4000 nieuwe bloeddonoren verwelkomen. Als bedankje kregen de games een 'skin' voor het spel, waarmee je het uiterlijk van je personage in de game kan aanpassen.
Sterk vervolg
De campagne kreeg tijdens de finale van het Europees Kampioenschap 'League' medio april dit jaar een mooi vervolg. Sanquin sloeg de handen ineen met gameproducent Riot Games en zette het wereldrecord bloedgroepbepalingen neer: in zes uur tijd werden in Ahoy 750 bezoekers geprikt. Ook de rest van het jaar blijft de non-profit aanwezig bij grootschalige game-events om zo veel mogelijk jongeren (16-35 jaar) aan te spreken.
Dit artikel is ook te lezen in 'Kort en Goed' in het Vakblad fondsenwerving, die op 28 mei 2019 op de mat valt.