Sanquin’s campagne #myfirstblood is in twee categorieën genomineerd voor een Esprix, een award voor de meest succesvolle marketingcommunicatie campagnes. De jury maakt op 18 paril tijdens de uitreiking in Hotel Arena (Amsterdam) bekend met welke kleur – goud, zilver of brons – de nominaties zijn bekroond.
League of Legends
Sanquin is verantwoordelijk voor de bloedvoorziening in Nederland en sprak met haar campagne #myfirstblood een grote nieuwe doelgroep aan: spelers van de populaire game League of Legends. In het spel, waarbij je in teams van 5 moet proberen de tegenstander uit te schakelen, wordt het eerste gewonnen gevecht ‘first blood’ genoemd. Voor de campagne, die Sanquin in combinatie met marketingbureau 2Basics opzette, vroeg de bloedbank de gamers om ook in het echte leven voor het eerst bloed te komen geven. In ruil voor de bloeddonatie krijgen de spelers een 'skin' waarmee je het uiterlijk van je personage kan veranderen om te gebruiken in het spel. Met de campagne wierf Sanquin tussen september en december ongeveer 4000 nieuwe bloeddonoren.
Competitie
De campagne #myfirstblood is genomineerd in twee categorieën. Bij de eerste, ‘Charity & Not for Profit’, neemt Sanquin het op tegen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en hun campagne ‘Knalplanga’, waarmee de overheid het gebruik van vuurwerkbrillen promootte met een pakkend lied van de Amsterdamse rapper Donnie. Ook in de categorie ‘Experimental’ is #myfirstblood genomineerd, daar nemen ze het op tegen initiatieven van Samsung en ABN AMRO.
In totaal zijn 21 creatieve campagnes genomineerd voor een Esprix, resulterend in 29 nominaties. De afgelopen jaren is de Esprixjury uitgegroeid tot de meest prestigieuze marketingcommunicatie jury van Nederland.
Gerelateerde berichten
-
10 december 2018
#MYFIRSTBLOOD: van gamers moet je het hebben
Lees meer over "#MYFIRSTBLOOD: van gamers moet je het hebben"