Social media platform Instagram gaat een tool ontwikkelen waarmee non-profits gemakkelijker donaties kunnen werven, laat Facebook - de eigenaar van de app - weten. Goede doelen kunnen een doneerknop in hun Stories (een collectie foto’s en/ of video’s die na 24 uur weer van de app verdwijnen) verwerken, waarmee ze direct naar een donatieformulier of een relevante webpagina kunnen verwijzen, meldt Philantropy Today. De tool zal de komende maanden verder ontwikkeld worden.
Sticker
Dat gebruikers links toe kunnen voegen aan profielen, posts en Stories op Instagram is niets nieuws, maar de in te voeren donatietool maakt het proces een stuk minder omslachtig. Waarschijnlijk zal de doneerknop eruitzien als een soort sticker, die over een foto of video geplaatst kan worden.
Instagram zegt er alles aan te gaan doen om te zorgen dat de donaties allemaal op de juiste plek terecht komen. Zo vergoedt het bedrijf alle verwerkingskosten en kunnen donateurs alleen geld overmaken naar non-profits die op een vooraf gecertificeerde lijst staan. ‘100 procent van de bijdragen die geworven worden via de doneertool, gaan direct naar de non-profits,’ verzekert Emily Dalton Smith, de directeur Productbeheer en sociaal welzijn van Facebook.
Hoewel de nieuwe donatieknop op Instagram een nieuwe mogelijkheid tot fondsenwerven biedt, is het bij Facebook nog niet duidelijk hoeveel de gebruikers van de twee social- mediaplatforms elkaar overlappen. Op Instagram zijn ruim 1 miljard mensen actief en vermoedelijk hebben veel Instagram-gebruikers ook Facebook accounts.
Successen op Facebook
De ruim 2 miljard gebruikers van Facebook kunnen al sinds 2015 gebruik maken van een doneerknop in hun accounts. Daarnaast introduceerde de social media gigant de laatste jaren een aantal alternatieve manieren om via Facebook fondsen te werven, die het vergemakkelijkten om geld in te zamelen rondom verjaardagen of bijzondere evenementen.
En met succes: in November vorig jaar meldde onder andere het Vakblad fondsenwerving dat gebruikers meer dan 1 miljard dollar voor goede en persoonlijke doelen (bijv. medische behoeften) inzamelden via Facebook. Op #GivingTuesday (27 November) haalden non-profits zelfs ongeveer 125 miljoen dollar op met behulp van Facebook.
Dit artikel stond oorspronkelijk in 'Kort en Goed' in het Vakblad fondsenwerving, die op 12 maart 2019 op de mat viel.