Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Denktank Rogare: ‘Help ons met onderzoek naar ‘donateurdominantie’’

Onderzoek

6 februari 2019

De internationale fondsenwervingsdenktank Rogare gaat een grootschalig onderzoek doen naar de verhoudingen tussen donateurs en fondsenwervers. Met een survey willen ze de machtsverhoudingen tussen de twee groepen laten zien en gevallen van ‘donateurdominantie’ onderzoeken. 

Logo van Rogare.
Logo van Rogare. © Rogare (University of Plymouth)

door Marijn Thijs

Donateurdominantie wordt getypeerd als ‘elke serieuze vorm van ongepaste invloed die een donateur, of groep donateurs, kan uitoefenen op een non-profit en zijn fondsenwervers’. De term werd voor het eerst gebruikt in een academisch onderzoek uit 2003. Onder ‘ongepaste invloed’ verstaat Rogare - onder andere - ongepast gedrag, ongewenste invloed op de missie van een non-profit en het eisen van aanspraak op ongerechtvaardigde voordelen. Ook wil Rogare in kaart brengen hoe goede doelen omgaan met fondsenwervers die geraakt zijn door donateurdominantie: worden zij gesteund of proberen ze bovenal hun inkomstenbron te beschermen? 

Vooral seksuele intimidatie komt geregeld voor, blijkt aldus Rogare uit zowel Britse en Amerikaanse onderzoeken uit 2018. Driekwart van de vrouwelijke fondsenwervers van de Amerikaanse enquête naar donateurdominantie gaf aan slachtoffer te zijn geweest van seksuele intimidatie en tweederde zei dat minstens één overtreder een donateur was. 

‘In de fondsenwervingssector moet je altijd de donateur centraal stellen, bij alles wat je doet. Deze regel vormt de kern van onze ethische waarden’, aldus onderzoeksleider Heather Hill, die ook lid van het International Advisory Panel van Rogare is. ‘Maar als donateurs zich overduidelijk ongepast gedragen, hoe moeten fondsenwervers daar dan mee omgaan? Zeker als hen is geleerd dat de wensen en verlangens van de donateur altijd geprioriteerd moeten worden.’ 

Ian MacQuillin, directeur van Rogare, benadrukt het maatschappelijk belang van de enquête voor de sector. ‘Het onderzoek kijkt niet alleen naar hoe uitgebreid de problemen zijn, maar ook hoe goede doelen gereageerd hebben toen ze tegen lastige situaties aanliepen. Voor zover wij weten is dit de eerste keer dat dergelijk onderzoek wordt gedaan. We hopen dat alle fondsenwervers meedoen aan het researchproject en de enquête invullen, zook als ze niet met donateurdominantie te maken hebben gehad, zodat we een grote datapool kunnen realiseren.’ 

Hill en MacQuillin presenteren de eerste resultaten op de AFP-conferentie in San Antonio (TX), die van 31 maart tot 2 april gehouden wordt. 

De enquête (Engelstalig) is hier te vinden. Het invullen van de survey duurt ongeveer 15 minuten.

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close