Het Van Gogh Museum in Amsterdam is dinsdagochtend als eerste museum in Nederland de grens van 1 miljoen volgers op Instagram gepasseerd. Het museum treedt daarmee in de voetsporen van grote, internationaal aangeschreven musea, zoals het Museum of Modern Art in New York en het Louvre in Parijs. Op het account worden vooral foto’s van zijn werk geplaatst, maar ook videofragmenten en foto’s met nieuws uit het museum.
‘Via onze social media kanalen bereiken we mensen wereldwijd, ook diegenen die niet naar het museum kunnen reizen maar wel geïnspireerd willen worden door het leven en werk van Vincent van Gogh’, laat directeur Axel Rüger weten. ‘Door onze social media worden mensen vanuit continenten over de hele wereld verbonden door hun liefde en bewondering voor van Gogh.’
Om het heuglijke moment te vieren heeft het museum een korte animatie geproduceerd en op haar Instagram-account geplaatst. In de video ontdekt Van Gogh dat hij een miljoen volgers heeft. Omdat hij tijdens zijn leven hij nauwelijks waardering kreeg voor zijn werk, is de vraag die het museum aan haar volgers stelt ‘Wat zou Vincent ervan hebben gedacht?’. De video was dinsdagochtend om 10.00 uur al bijna 75.000 keer bekeken.
Naast het grote aantal volgers prijkt het Van Gogh Museum ook met het hoogste engagement van alle musea ter wereld. Het publiek liket en reageert op veel van de berichten van het museum. Hoofd Digitale Communicatie Martijn Pronk is trots op het aantal volgers, maar vindt de betrokkenheid van de volger bij de inhoud nog belangrijker. 'Dat geeft aan dat we een relatie met onze volgers hebben. Deze bereiken we door het hele verhaal van Van Gogh te vertellen.'