Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

NLFL-leden vanaf 2019 verplicht het Wervingsrooster gebruiken

9 november 2018

Deelname aan het nieuwe huis-aan-huisrooster, dat zich momenteel in een testfase bevindt, wordt verplicht voor de leden van Nederland Filantropieland.

Jonge man in gesprek met twee vrouwen om donateurs leden te werven voor het Wereld Natuur Fonds.
Jonge man in gesprek met twee vrouwen om donateurs leden te werven voor het Wereld Natuur Fonds. © Ruud Morijn / Nationale Beeldbank

door Redactie Vf

Op 7 november 2018 richtte directeur Marc Petit van NLFL zicht tot de leden met de boodschap dat deelname aan het nieuwe huis-aan-huisrooster, dat zich momenteel in een testfase bevindt, verplicht wordt.

Marc Petit in het rondschrijven aan de leden: 'Staatssecretaris Mona Keijzer heeft onlangs nieuwe wetgeving bepleit die het telefonisch acquireren volledig aan banden moet leggen. Het is een kwestie van tijd of het werven van donateurs op straat of huis-aan-huis is ook verleden tijd. Fondsen werven wordt zo wel heel erg lastig. Deze inperking raakt straks alle goede doelen, groot en klein. Uiteraard proberen we voor goede doelen een uitzondering te verkrijgen, maar we kunnen zelf ook veel doen om irritatie te voorkomen. Zo is na twee jaar overleg tussen Nederland Filantropieland, Goede doelen Nederland, CBF en Vereniging Direct Dialogue Donateurwervers Nederland (DDDN) een wervingsrooster opgesteld. Hiermee wordt voorkomen dat mensen thuis te vaak worden bezocht door fondsenwervers namens goede doelen.'

Met het rooster wordt onder meer beoogd de levensduur van het wervingskanaal te verlengen door de huis-aan-huisactiviteiten van erkende goede doelen zodanig te spreiden dat Nederlanders gemiddeld niet vaker dan twee tot maximaal vier keer per jaar een werver aan de voordeur krijgen.

Marc Petit: 'En elk organisatielid dat grootschalig huis-aan-huis werft dient te werken met een wervingsbureau dat zich onderwerpt aan de nieuw opgestelde regels. Ten aanzien van dit laatste punt hebben we besloten dit verplicht te stellen per 1 januari 2019.'

Aan het rooster kan worden deelgenomen door fieldmarketingbedrijven, die zijn aangesloten bij DDDN, een club van directdialoguebedrijven. Deze club bestrijkt maar een deel van de markt, maar is er in geslaagd om zich met behulp van Goede Doelen Nederland en Nederland Filantropieland een dominante positie te verwerven in de wereld van regelgevers. Formeel kan aan het rooster weliswaar ook worden deelgenomen door niet-leden van de DDDN. Maar tussen de directdialoquebedrijven die lid zijn van de andere branchevereniging Vereniging Fieldmarketing Nederland en DDDN zijn er verschillen van mening die dat vooralsnog verhinderen.

Dit nieuwsbericht is op 9 november 2018 om plm 10.30 uur aangepast.

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close