Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Britse telefonische fondsenwerving ligt op zijn gat

31 januari 2017

Telefonische fondsenwerver Listen gaat van jaarwinst van 1 miljoen naar verlies van ruim 200.000 pond. Neergang symbolisch voor markt na schandaal en ingrijpen Britse waakhond.

door Redactie Vf

Telefonische fondsenwerver Listen gaat van jaarwinst van 1 miljoen naar verlies van ruim 200.000 pond. De neergang staat symbool voor de problemen in de gehele markt na een groot fondsenwervingschandaal in Groot-Brittanië in 2015.

Volgens de website Third Sector wijt het bedrijf, dat in 2015 nog de grootste telefonische fondsenwerver van Groot-Brittanië was, het verlies aan een "permanente krimp van de telefonische fondsenwervingsmarkt naar aanleiding van de woelige periode voor fondsenwervers in 2015."

Excessieve druk

In 2015 werd fondsenwervend Groot-Brittannië geteisterd door een in de pers breed uitgemeten schandaal rondom het uitoefen van excessieve druk op donateurs door telefonische fondsenwervers.

Na publicaties van onderzoeksjournalisten in de Mail on Sunday moest Listen-concurrent GoGen de deuren sluiten na het uitblijven van nieuwe opdrachten. Ook Listen kwam onder het vergrootglas te liggen en de Fundraising Standards Board – de door de sector in het leven geroepen ethische commissie -  oordeelde dat er sprake was geweest van zeer ongewenste praktijken.

Regulator

Na ingrijpen van de Britse overheid werd er een Fundraising Regulator in het leven geroepen. Deze waakhond legde strenge restricties op aan de sector, zo werd de mogelijkheid voor het gebruik van persoonsgegeven sterk beperkt.

Listen lijkt daar nu de rekening voor te krijgen gepresenteerd. Daarvan zijn ze zelf in ieder geval overtuigd. Zo staat in het jaarverslag: “Gewijzigde regelgeving heeft geleid tot een permanente krimp van de markt voor telefonische fondsenwerving.”

Het bedrijf staat er volgens oprichter en managing director Tony Charalambides na een herstructurering echter weer goed voor. “We kijken vol optimisme naar de toekomst. Eén waarin de telefoon niet langer een klinisch instrument is voor fondsenwerving, maar een kanaal wordt waarmee een duurzame relatie wordt aangegaan tussen onzen clienten en donateurs."

Bron: Third Sector

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Close