Geheel onverwacht is Dick van Dijl afgelopen vrijdag na een kort ziekbed overleden. Velen kenden hem als de bevlogen campagneleider van de Campagne Nalaten, de collectieve campagne voor het nalaten aan goede doelen. Met zijn eigen stijl van besturen wist hij daar een groot succes van te maken.
Na een dynamische loopbaan in het bedrijfsleven werd Dick hoofd fondsenwerving bij het Reumafonds. Hij behoorde tot een van de eersten in de goededoelenwereld die inzagen dat een legaat of nalatenschap een prachtige manier is voor mensen, om na hun overlijden hun leven een extra betekenis te geven.
Zijn bestuurlijke kwaliteiten zette hij o.a. in voor het toenmalige Nederlands Genootschap van Fondsenwervers. Dat bleef hij ook doen als partner in het Instituut GoedNalaten, waar hij onder meer de discussie over een nieuwe nationale campagne nalaten op gang bracht en nog vol van andere plannen was. Zijn plotselinge heengaan is een groot verlies voor de goededoelensector.
Jaap Zeekant – hoofdredacteur Vakblad Fondsenwerving