Cancer Research UK’snieuwe campagne Right Now brengt de dagelijkse realiteit van het leven van kankerpatiënten en hun omgeving in beeld. In de campagne wordt het verhaal vertelt van echte patiënten, hun geliefden, medische staf en onderzoekers, vanaf het moment dat de diagnose wordt gesteld, tot de behandeling en de resultaten van de behandeling.
Voorbereiding voor de campagne startte begin april 2015, toen een team van documentairemakers toestemming kreeg om in de maanden oktober en november in enkele ziekenhuizen te filmen. Niets is gescript en door de intieme en kwetsbare stijl van de campagne krijgt de kijker, en dus de potentiele donateur, een glimp getoond van het leven met kanker.
Het zijn zonder twijfel indringende en impactvolle beelden, en even sterk is het gevoel van urgentie dat daarmee wordt opgewekt. Urgentie om te werken aan een oplossing en daar een bijdrage aan te leveren, doneer nu, word nu vrijwilliger, help ons nu met fondsenwerving, help ons nu kanker te bestrijden.
Actie
De campagne draait om het ondernemen van actie, en hoe we collectief van betekenis kunnen zijn voor een ander en voor onszelf.
Anthony Newman, directeur brand, marketing en communicatie bij Cancer Research UK over de campagne: “Het is dapper van alle betrokkenen om mee te werken aan de campagne. Filmen in echte ziekenhuizen met echte patiënten, artsen en onderzoekers is nieuw een baanbrekend…Het is essentieel dat wij het publiek blijven inspireren en duidleijk maken dat de toekomst zijn voor krijgt door de actie die we nu ondernemen. Wij kunnen het verschil maken.”
Televisie en billboard
De campagne omvat filmpjes die zowel via digitale kanalen worden verspreid als op televisie en in bioscopen worden getoond; ook bevat de campagne materiaal voor billboards, radio en sociale media.