Met crowdfunding is in 2015 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd, meldt adviesbureau Douw&Koren. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856).
Crowdfunding – financiering via een crowdfundingplatform – groeit al enkele jaren explosief. In 2014 werd 63 miljoen euro opgehaald met crowdfunding, eveneens een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor. In 2012 en 2011 werd nog respectievelijk 14 en 2,5 miljoen euro opgehaald.
Maatschappelijke en culturele projecten
Afgelopen jaar hebben meer culturele en maatschappelijke organisaties zich aan crowdfunding gewaagd. GIjsbert Koren: “Consumenten hebben steeds minder interesse in de organisatie achter een project. We investeren liever in dat concrete project.” Opvallend is ook dat crowdfunding steeds vaker wordt ingezet voor projecten met een publiek karakter, zoals een ziekenhuis, speeltuin of festival in de stad. Koren: “Belasting betalen is niet leuk, maar samen iets bijzonders in de stad of regio mogelijk maken kan enorm aanstekelijk zijn.”
Marginaal
De investeringen in maatschappelijke en culturele projecten zijn echter nog marginaal vooralin verhouding tot de investeringen in ondernemingen. Alhoewel in totaal meer maatschappelijke en creatieve projecten middels crowdfunding worden gefinancierd dan ondernemingen haalt deze laatste groep veruit het merendeel van het gecrowdfunde kapitaal op: 108,8 miljoen euro. Aan zuivere donaties werd ‘slechts’ 4,4 miljoen euro opgehaald, tegen 92,4 miljoen aan leningen.
Ziekenhuis
Investeringen in een onderneming en maatschappelijk nut kunnen echter ook samengaan. Zo blijkt uit het voorbeeld van het Vlissingse Admiraal De Ruyter Ziekenhuis. Een Zeeuwse investeerder haalde 10,6 miljoen euro op bij particulieren voor een verbouwing van het ziekenhuis.
Top 10
Het Admiraal De Ruyter Ziekehuis werd door Douw & Koren als het best project van vorig jaar betiteld en voerde daarmee de top 10 aan. Daarop werd ook de succesvolle actie van dwarslaesiepatiënt Ruben de Sain - die via crowdfunding een robotpak financierde waarmee hij in staat is weer te lopen - geplaatst. Hij wist in korte tijd 85.000 euro bijeen te krijgen.
Op plaats 2 staat crowdfundingplatform Oneplanetcrowd. Het platform wist zichzelf te crowdfunden en mikte in de eigen campagne op 250.000 euro, maar de enthousiaste investeerders bleven financieren tot er maar liefst 1 miljoen euro bij elkaar was gebracht.
Het hele rapport kunt u hier inzien.