Facebook probeert mee te denken met goede doelen en stelt het platform graag ter beschikking voor fondsenwerving. Voor non-profits testen ze momenteel de tool ‘fundraisers’. Een tool die kan worden toegevoegd aan de facebook pagina. Daarmee kunnen specifieke campagnes onder de aandacht worden gebracht en donaties worden geworven.
Met fundraisers kunnen non-profits hun campagneverhaal uiteenzetten, sympathisanten activeren, donaties collecteren en de uitvoering en impact van het project in beeld brengen. Ook wordt inzichtelijk gemaakt hoeveel mensen er hebben gedoneerd, hoeveel er in totaal is gedoneerd en wat het streefbedrag van de actie is.
Doneren
Gebruikers worden in staat gesteld om te doneren zonder de pagina van de organisatie te verlaten. De donatie kan worden gedeeld met vrienden. Alle ‘shared posts’ krijgen ook een donatie button, waardoor het voor iedereen die het bericht ziet makkelijk is om ook te doneren. Bovendien werkt facebook aan de optie om een donatie button op de pagina vast te maken.
Testfase
Momenteel bevindt de fundraisers tool zich nog in de testfase waar in totaal 37 organisaties aan meedoen. Drie goede doelen hebben de tool inmiddels op hun facebookpagina geïmplementeerd (Mercy Corps, National MS Society, en World Wildlife Fund). De tool zal na de testfase eerst in de Verenigde Staten worden gelanceerd, het is nog niet bekend wanneer Europa aan de beurt is.