Jillian Stewart van PeerWorks spreekt op de Vakdag Fondsenwerving over haar werk als P2P-consultant. In de VakdagSpecial gaf ze alvast 5 best-practices weg.
Best practice #2: normaliseer
Ook al is P2P-fondsenwerving relatief nieuw in Europa, toch zien we tekenen dat er een culturele verschuiving plaatsvindt. Van een strikte ‘geefcultuur’ (mensen die donaties direct aan het goede doel geven) naar een ‘vraagcultuur’ (mensen die voor het goede doel fondsen gaan werven). Een manier om dit proces een extra zetje in de rug te geven is laten zien dat fondsenwerving de normaalste zaak van de wereld is.
Mensen zijn eerder geneigd iets nieuws te proberen als ze voorbeelden te zien krijgen van anderen die hun succesvol en met veel plezier voor zijn gegaan. CRUK gebruikt deze techniek door in alle communicatie deelnemers te laten zien van verschillende afkomsten en leeftijden, met allerlei verschillende talenten.
Ook helpt het als goede doelen voorbeelden geven van normale alledaagse mensen die fondsen werven. Mensen van wie je het niet zou verwachten omdat ze het te druk zouden hebben met werk en het opvoeden van kinderen.
Door cijfers van het aantal mensen dat fondsen werft te laten zien, toon je aan dat het ‘normaal’ is om je in te zetten en dat iedereen dus geld kan inzamelen. CRUK is trots op zijn liveteller die te zien is op zijn homepagina. (In de tijd dat ik dit artikel schreef zijn er deze maand 28.508 nieuwe fondsenwervers bij gekomen!)
Lees het hele artikel in Vakblad Fondsenwerving 17 | 7
Meld je hier nog snel even aan voor de Vakdag Fondsenwerving - donderdag 19 november in Rotterdam!