Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

VakdagFW15: David Dixon - How fundraising institutions benefit from benchmarks: compare, learn and grow!

10 november 2015

Leer in deze bijzondere (Engels gesproken) sessie op de Vakdag Fondsenwerving hoe fondsenwervende instellingen met een benchmark hun resultaten kunnen verbeteren.

door Redactie Vf

In 2011 kwam, op initiatief van fotografiemuseum Foam, een groep van dertig culturele organisaties (waaronder het Stedelijk Museum, Nederlands Dans Theater en het Concertgebouworkest, het Museum Speelklok, de Rijksakademie en het International Film Festival) bijeen in Amsterdam voor het project Grote Gevers en Samenwerken. Het doel van deze bijeenkomst was ervaringen uit te wisselen over het werven van grote gevers en het creëren van een benchmark voor de effectiviteit van de fondsenwerving. David Dixon ontwikkelde de anonieme benchmark waarmee deze instellingen hun resultaten kunnen vergelijken.

De essentiële vraag of de fondsenwerving goed genoeg is, is voor bestuursleden, directeuren en hoofden fondsenwerving minder gemakkelijk te beantwoorden dan je zou denken

Zoals het nu is opgezet stelt de benchmark de deelnemers in staat hun prestaties op het gebied van de fondsenwerving reeel te vergelijken met de andere deelnemers, maar ook de vergelijking te maken met de eigen prestaties in de voorafgaande jaren, zodat naar verbetering kan worden gezocht op die wervingsgebieden die nog wat achterblijven. Interessant is ook dat het totaalbeeld een indruk geeft hoe de cultuursector het doet met de fondsenwerving. Het onderzoek stelt directeuren en bestuursleden in staat om een beter inzicht te krijgen in fondsenwerving in het algemeen, maar ook in de prestaties van hun eigen instelling. Een belangrijk bijkomend voordeel is de bereidheid van de deelnemers om van elkaar te leren en hun ervaringen te delen, wat de hele cultuursector ten goede komt.

Meld je hier aan voor de Vakdag Fondsenwerving op donderdag 19 november in Rotterdam!

Lees hier het artikel van David Dixon da tonlangs verscheen in Vakblad Fondsenwerving.

Advertentie

Banner Mindwize
Close