Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Banner Mindwize

VakdagFW15: presentatie onderzoek Filantropie in Nederland

5 november 2015

Filantropie in Nederland heeft afgelopen half jaar de verwachtingen van grote gevers in kaart gebracht. De resultaten worden donderdag 19 november met de sector gedeeld op de Vakdag Fondsenwerving.  

door Redactie Vf

Steeds meer fondsenwervers realiseren zich hoe belangrijk grote giften voor het werk van hun organisatie kunnen zijn. En dus richten steeds meer goede doelen zich op grote gevers, maar ze weten vaak niet hoe ze met deze gever om moeten gaan? Grote gevers (en potentiële grote gevers) willen graag geven om het verschil te maken, maar voelen vaak een aarzeling om (meer) te geven, omdat ze vermoeden dat non-profit organisaties niet zullen voldoen aan hun verwachtingen.

Aansluiten

Initiatiefnemers van het onderzoek zijn Nassau Fundraising en Jazi Foundation, met Rabobank Nederland als hoofdpartner. Met Filantropie in Nederland hebben zij er naar gestreefd  om grote gevers en non-profit organisaties beter op elkaar te laten aansluiten, zodat ze samen meer impact kunnen creëren.

“Dagelijks spreek ik met non-profits die grote gevers aan zich willen binden. Wij helpen hen al jaren en zien tussen hen mooie vormen van samenwerking ontstaan,” aldus Vera Peerdeman, oprichter van Nassau Fundraising. “Tegelijkertijd merk ik ook dat het fondsenwervers niet altijd lukt om een aanpak te vinden die zowel goed bij hun organisatie als bij de gevers past. In gesprek met vermogensfonds Jazi, dat non-profitorganisaties ondersteunt met grote giften en kennis, kwamen we op het idee om met een gedegen onderzoek meer inzicht te krijgen en daarmee de hele sector van dienst te zijn.”

Onderzoek

Vera over het onderzoek: “Er werkte een groot aantal organisaties aan het onderzoek mee.  Rabobank Nederland, die het onderzoek mede mogelijk heeft gemaakt, als een fantastische hoofdpartner. De filantropieafdeling van VU Amsterdam hielp ons met de online enquête. Er hebben ruim zeventig organisaties meegewerkt, van filantropieadviseurs tot branchevertegenwoordigers, van vakpers tot non-profits. Zij hielpen ons het onderzoek te verspreiden binnen hun netwerk, waardoor we meer dan 1.200 respondenten konden bereiken: ruim 700 grote gevers, mensen die € 1.000 euro of meer geven per donatie, en zo’n 500 non-profits. Verder zijn er veertig diepteinterviews gehouden met twintig grote gevers en twintig organisaties.”

Presentatie

De resultaten en conclusies van Filantropie in Nederland zijn verwerkt in een handzame rapportage, met praktische aanbevelingen, deze zal  kosteloos gedeeld worden. Het helpt non-profit organisaties, filantropie intermediairs en adviseurs om direct beter in te spelen op de behoeftes van grote gevers, waardoor deze met plezier meer kunnen gaan geven.Lees alvast meer over het onderzoek in de Vakdag Special!

Op donderdag 19 november worden de resultaten met de sector gedeeld op de Vakdag Fondsenwerving. Tijd en plaats: 11:30 tot 12:30 in de Revolutionisezaal. 

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Close