Iedere non-profit wil graag beroemdheden aan zich binden. Die interesse is wederzijds. Ook bekende mensen worden aangetrokken tot interessante, betekenis- en waardevolle gebeurtenissen. Maar hoe maak je hier optimaal gebruik van?
Jillian Stewart en Paola van der Lans van PeerWorks Consulting lichten een tipje van de sluier in het artikel BN’ers en goede doelen. Ze behandelen de mate van betrokkenheid en de natuurlijke connectie van de bekende Nederlander met het goede doel, maar vooral kijken ze naar hun inzetbaarheid bij Peer-to-Peer-campagnes:
"We zien drie rollen voor een celebrity bij een peer-to-peerevenement: woordvoerder, deelnemer en fondsenwerver. Als woordvoerder treedt de bekende Nederlander op als ambassadeur. Tijdens de aanloop naar een event of wervingsactie kan de celebrity helpen een buzz te creëren via zijn of haar aanwezigheid op social media. Wat goed werkt is een testimonial, ofwel geschreven of op video, die op de website kan worden gezet en bekendgemaakt via social media. Ook het aanwezig zijn van de BN’er op promotiemateriaal helpt. Tijdens het evenement kan de celebrity nuttig zijn als spreker op het podium of aan de start. Beschikbaarheid voor interviews is ook belangrijk. Het is dus belangrijk om hem of haar goed te briefen en te voorzien van de juiste informatie over het goede doel en het event."
Het artikel kan je in zijn geheel nalezen in de nieuwste editie van het Vakblad Fondsenwerving. Kijk om inspiratie op te doen ook naar onderstaande videos van Ellen Degeneres. In haar talkshow bracht zij onlangs de Amerikaanse Breast Cancer Awareness Month onder de aandacht. Zangeres Miley Cyrus en acteur Bradley Cooper zegden hun medewerking toe in ruil voor een donatie van 10.000 dollar van cosmetica concern Ulta Beauty.