Hoe laat je je voetbalclub of turnvereniging weer groeien? in het boekje ‘meer leden en sponsorenin 4 stappen’ geeft adviseur Danny Rijnhout tips om leden en sponsoren te werven én ze te behouden.
De publicatie is het derde boekje in een vijfdelige serie over marketing voor sportverenigingen. Leden zijn klanten, is het motto van sportmarketeer Rijnhout. Je moet aansluiten bij hun behoeftes, anders zeggen ze hun lidmaatschap op. Datzelfde geldt ook voor sponsoren. Het is daarom belangrijk je leden en sponsoren te kennen en ze aandacht te geven.
Een tijdrovend klusje, dat geeft de auteur ook toe, maar zo heb je wel door wanneer iemand het niet meer zo naar zijn zin heeft of hij of zij bijna nooit meer langskomt om te sporten. En dat kan een voorteken zijn van de beëindiging van het lidmaatschap. Door iemand aandacht te geven of te vragen wat hij mist, kun je een opzegging voorkomen. Het boek staat vol kleine, praktische tips die gemakkelijk uit te voeren zijn. Enkele voorbeelden: besef dat je leden je ambassadeurs zijn, vergeet je oud-leden en ex-sponsoren niet, zorg dat je online goed te vinden bent en maak aantrekkelijke nieuwsbrieven.
Auteur Danny Rijnhout heeft een trainings- en adviesbureau voor scholen en sportverenigingen, Rijnhout Sportconsultancy.
Het boekje is gratis te downloaden op rijnhoutsportconsultancy.nl