Eén Nederlands sponsorproject is genomineerd voor de prestigieuze Europeses Sabre Award. Leene Communicatie drong met de PR rond Nuon Club Competitie door tot eindronde van de award.
Hoe haal je maximale exposure uit je sponsorproject? Daarover gaat de case die Leene Communicatie indiende met opdrachtgever Nuon. De inzending ‘Nuon Club Competitie’ is de enige Nederlandse case die genomineerd is voor een gouden onderscheiding in de categorie sponsoring.
Nuon Club Competitie
Nederlandse sportclubs hebben al jaren te maken met dalende sponsorinkomsten en stijgende kosten. Voor velen is de energierekening een forse aderlating, die kan oplopen tot soms tienduizenden euro’s per jaar. Energiebedrijf Nuon nam in het najaar van 2014 het initiatief voor de Nuon Club Competitie. Via deze nieuwe sponsorformule helpt Nuon sportverenigingen de energierekening structureel te verlagen.
Nuon schakelde Leene Communicatie in om met een relatief beperkt PR-budget en een korte doorlooptijd zo veel mogelijk free publicity te realiseren over het nieuwe sponsorprogramma. De Nuon Club Competitie moet dus breed bekendheid krijgen terwijl het initiatief zelf moet leiden tot meer sympathie voor het merk Nuon bij Nederlandse consumenten.
Aanpak
Er werd een strategie ontwikkeld die stoelt op drie uitgangspunten: journalistieke relevantie, lokaal en persoonlijk en betrokkenheid creëren. De aanpak bleek effectief. In totaal schrijven 125 sportverenigingen zich in. Nadat circa 30.000 mensen hun stem uitbrachten op het beste idee, komen in december negen winnaars uit de bus die vrijwel allemaal € 10.000 euro op de clubrekening kunnen bijschrijven. De overige genomineerden krijgen van Nuon alsnog een gratis energieadvies.
Het sponsorproject leverde Nuon veel media aandacht en naamsbekendheid op: er werden ruim 6 miljoen Nederlandse consumenten bereikt en de naamsbenkendheid van de Nuon Club Competitie werd in zes weken tijd opgebouwd naar 18%.
Sabre Award
In totaal zijn er ruim 2.000 cases vanuit heel Europa ingestuurd, voor meerdere categorieën. Op 19 mei vindt de prijsuitreiking plaats in het Roundhouse, London. De andere genomineerden in de categorie sponsoring zijn:
- Carry the Olympic Flame with Coca-Cola!—Coca-Cola Company with R.I.M. Porter Novelli
- Everyday Men—NIVEA MEN with Porter Novelli
- Share the Sofa—Heineken with Edelman
- Sweden's Biggest Shootout—Svenska Spel with Jung Relations
Bron: Vakblad Fondsenwerving