Van een ANBI met activiteiten van eenvoudige aard en beperkte omvang, kan volgens de rechtbank niet worden verlangd dat zij een administratie bijhouden van al diens liefdadigheidsprojecten, meldt website Taxence. Het overleggen van de administratie van het goede doel waaruit bleek dat de beschikbare gelden nagenoeg waren besteed aan de projecten, acht de rechtbank voldoende.
Na het overlijden van een man die woonachtig was in Brazilië en daar een onderneming en landerijen had, besloten zijn broers een deel van de nalatenschap aan goede doelen te schenken. Hiertoe richtten zij een ANBI stichting op die liefdadigheidsprojecten in Brazilië en Paraguay financierde en gericht was op het geestelijk en materieel welzijn van de mensen in de omgeving.
In april 2013 deelde de inspecteur echter mee dat de ANBI-status met terugwerkende kracht tot 1 januari 2008 zou worden ingetrokken. De rechtbank oordeelde anders: Gelet op de eenvoudige aard en beperkte omvang van de activiteiten, kon van de stichting niet worden verlangd dat zij een administratie bijhield van de liefdadigheidsprojecten. De overlegde bescheiden van het goede doel en jaarstukken, voldeden als administratie zoals bedoeld in de uitvoeringsregeling. Aangezien hieruit bleek dat de beschikbare gelden nagenoeg waren besteed aan de liefdadigheidsprojecten, had de inspecteur de ANBI-status ten onrechte ingetrokken volgens de Rechtbank Noord-Holland.
Het volledige artikel van Taxence kan je hier lezen.
Je kan het vonnis hier inzien.
Bron: Taxence