In 2014 werd 63 miljoen euro via crowdfunding gefinancierd. Dit bedrag werd door 2027 projecten en ondernemingen opgehaald. De crowdfundingmarkt is daarmee opnieuw in een jaar tijd verdubbeld. In de afgelopen jaren is in Nederland in totaal al meer dan 100 miljoen euro via crowdfunding opgehaald. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door crowdfundingadviesbureau Douw&Koren.
In 2014 is bijna twee keer zo veel via crowdfunding opgehaald als in 2013. “Crowdfunding blijft groeien. Crowdfunding ontwikkelt zich van innovatieve financieringsvorm naar meer mainstream. Naast bron van financiering wordt crowdfunding ook steeds vaker ingezet als marketinginstrument, waarbij een project of onderneming meer zichtbaarheid en draagvlak krijgt”, aldus Gijsbert Koren van Douw&Koren. Crowdfunding groeide in 2014 op alle fronten: zowel ondernemingen, creatieve projecten als maatschappelijke projecten maken steeds vaker gebruik van crowdfunding.
Ondernemers halen gemiddeld 85.000 euro op
Het afgelopen jaar werd 63 miljoen euro opgehaald via crowdfunding, waarvan meer dan 50 miljoen euro door ondernemingen. “We zien dat het aantal gecrowdfunde ondernemingen, creatieve projecten en maatschappelijke projecten ongeveer even hard groeit, maar het bedrag dat ze ophalen loopt sterk uiteen. Een onderneming haalde in 2014 gemiddeld 85.000 euro op. Een creatief project haalde gemiddeld meer dan 7.000 euro op en een maatschappelijk project bijna 10.000 euro”, aldus Simon Douw van Douw&Koren.
De nieuwe realiteit: crowdfunding en stapelfinanciering
Crowdfunding voorziet in een sterke en blijvende behoefte om ondernemingen en projecten te financieren die sinds de economische crisis op zoek zijn naar nieuwe bronnen van kapitaal. Koren: “We verwachten komend jaar een sterke groei van ‘stapelfinanciering’, waarbij ondernemers en projecteigenaren verschillende vormen van financieren combineren om tot een passende financieringsmix te komen. Een deel van het geld halen ondernemers dan op met crowdfunding, en een deel bijvoorbeeld via de bank. We zien dat bankiers, accountants en financieel adviseurs hun kennis aan het bijschaven zijn en nu de eerste ervaring opdoen in het combineren van financieringsbronnen.”
Duurzame groei
Naarmate de markt groeit, groeit ook de behoefte om de markt te verduurzamen. Douw: “Crowdfundingplatforms hebben zich verenigd in branchevereniging Nederland Crowdfunding. De branchevereniging voorziet in voorlichting aan ondernemers en investeerders ten aanzien van de kansen en risico’s van crowdfunding. Ook heeft de branchevereniging een gedragscode in het leven geroepen, waarbij onder andere aandacht is voor het beschermen van funders enerzijds en projecteigenaren en ondernemers anderzijds. De AFM (Autoriteit van Financiële Markten) heeft recent op verzoek van minister Dijsselbloem de aanbeveling gedaan om de regulering van crowdfunding mee te doen groeien met de groei van de markt. Een aanbeveling die wij toejuichen.”
Kansen in 2015
In 2015 zal crowdfunding naar verwachting fors doorgroeien. Koren: “Steeds meer gevestigde organisaties (zoals culturele instellingen en MKB ondernemingen) zullen crowdfunding inzetten om een deel van een project of werkkapitaal te financieren en waar mogelijk ook de binding met hun doelgroep of klanten te vergroten. Daarnaast zien we dat overheden zoals provincies en gemeenten steeds actiever worden in het stimuleren van crowdfunding binnen de regio. Specifiek voor zorg- en vastgoedprojecten bestaan kansen om nog meer gebruik te gaan maken van crowdfunding.”
Download hier het rapport: Crowdfunding in Nederland 2014
Bron: Douw&Koren