Woensdag 24 september werden in Amsterdam de NRC Charity Awards uitgereikt. De vierde editie bestond dit jaar uit acht prijzen in vier categorieën, te weten Dierenwelzijn, Hulpverlening, Natuur & Milieu en Maatschappij & Welzijn.
De afgelopen drie maanden gingen zowel de jury als het publiek op zoek naar de mooiste, de meest duidelijke of meest indrukwekkende advertentie van goede doelen in Nederland. Peter Vandermeersch en Marc van Gurp (Osocio) selecteerden 24 goede doelen die in aanmerking kwamen voor de vakjuryprijs. Deze 24 uitingen werden de afgelopen periode gepubliceerd in NRC Handelsblad.
Een vakjury onder leiding van Vandermeersch en met daarin Astrid Prummel (Hoofdredacteur Adformatie), Lode Schaeffer (Creatief Directeur INDIE) en Edward van de Ridder (Eigenaar NOISE) beoordeelde vervolgens in de tweede ronde de advertenties op vormgeving, het gebruik van beeld en de kracht van de boodschap. Vandermeersch: “Met de toevoeging van de categorieën werd het de vakjury niet gemakkelijker gemaakt. Hoewel de kwaliteit van de uitingen van de 24 genomineerden verschilde, hebben we vier mooie winnaars aan mogen wijzen.”
De publieksprijzen werden uitgereikt aan de goede doelen die volgens het publiek de meest indrukwekkende advertentie instuurde. Iedereen die via de site nrccharityawards.nl een stem uitbracht, maakte daarmee kans op een van de drie digitale abonnementen van 6 maanden op NRC Handelsblad of nrc.next. Stemmen kon tot en met maandag 15 september 2014.
De Nederlandse Vereniging voor Veganisme, Resto van Harte, Vluchtelingenwerk Nederland en Choice for Youth and Sexuality waren vanmiddag de grote winnaars van de Vakjuryprijzen van de NRC Charity Awards 2014. De Publieksprijzen werden uitgereikt aan de Vogelbescherming, de Dierenbescherming, Vereniging Rembrandt en de CVS-Stichting.
Bron: nrccharityawards