Bindinc. Kenniscentrum hield in april een rondetafelgesprek en marketeers en communicatieprofessionals zijn het er over eens: de 50-plusdoelgroep bestaat niet! Dergelijke vaker gehouden rondetafelgesprekken, zijn bedoeld om marketing- en communicatieprofessionals de mogelijkheid te geven kennis met elkaar te delen.
In april kwam naar voren dat professionals zoekende zijn naar branchespecifieke segmentatiemodellen voor de doelgroep vanaf 50 jaar. Deze doelgroep blijkt namelijk zo gesegmenteerd te zijn, dat er niet meer gesproken kan worden over dé 50-plusdoelgroep. Probleem is dat media-inkopen veelal nog altijd plaatsvinden op basis van de doelgroepen 20-49 jaar en 50-plus. Marketeers krijgen vaak een ander beeld van consumenten, zodra deze 50 jaar zijn geworden. Maar de praktijk wijst juist uit dat de levensstijl niet zo veel verandert bij het passeren van die grens. Ook blijkt dat het beeld dat mensen hebben van 50-plussers helemaal niet overeenkomt met de werkelijkheid. Ze zijn verre van bejaard en hebben vaak gewoon nog kinderen thuis wonen. Gemiddeld gezien voelt een consument zich altijd tien jaar jonger dan hij werkelijk is. De 50-plussers voelen zich dus gemiddeld veertig. Ook de aanname dat ze geld en tijd hebben, is lang niet altijd waar. Belangrijke gebeurtenissen, zoals kinderen die het huis uit gaan (empty-nest-fase) of het met pensioen gaan, hebben veel meer invloed op de levensstijl dan het bereiken van een bepaalde leeftijd.
Uit het rondetafelgesprek kwam verder naar voren dat marketeers en communicatieprofessionals moeite hebben met het vinden van het juiste segmentatiemodel voor deze doelgroep. En zelfs al is een adequaat segmentatiemodel gevonden, dan houden mediabureaus vaak nog vast aan de traditioneel ingestoken leeftijdsindeling van 20-49 en 50-plus. Voor het downloaden van relevante studies en voor de data van volgende rondetafels bezoekt u de website van Bindinc.
Bron: Bindinc