We krijgen steeds vaker de vraag of het waar is dat Google stopt met Google Ad Grants. Het antwoord op deze vraag: nee. Google is niet gestopt met het toelaten van non-profits tot het Google Ad Grantsprogramma.
De deelnamecriteria zijn door Google op een aantal vlakken zelfs flink veranderd in het voordeel van de meeste non-profits. In 2013 is al de harde eis weggevallen om als non-profit in het bezit te zijn van een CBF-Keurmerk, vanaf dat moment volstaat in de meeste gevallen de anbistatus. De grootste wijziging die Google heeft doorgevoerd is dat je als non-profit ieder half jaar moet kunnen aantonen dat je nog steeds actief bezig bent met Google Ad Grants. Je moet dan nog steeds in het bezit te zijn van de anbistatus en je uitingen mogen niet commercieel van aard zijn.
Google Ad Grantees die zich niet houden aan de criteria worden zonder pardon direct verwijderd uit het programma. Dat zien we wel steeds meer gebeuren, omdat veel accounts niet goed beheerd worden. Dat is echt zonde.
Google heeft wel een halt toegeroepen aan het zeer succesvolle Grantspro. Er worden geen nieuwe leden toegelaten. De bestaande gebruikers zijn tot nadere berichtgeving verzekerd van hun deelname. Voor info over Google Ad Grants kunt u contact opnemen met Edwin Meijer van Bratpack.
Bron: Vakblad Fondsenwerving