Recent publiceerde ING Economisch Bureau het rapport 'Goede doelen en het bedrijfsleven'. Goede doelen blijken steeds intensiever samen te werken met bedrijven.
De samenstellers van het rapport: "Toenemende druk op de inkomsten noodzaakt goede doelen om nieuwe wegen in te slaan. Tegelijkertijd neemt voor bedrijven de externe druk toe om maatschappelijk een actievere rol te spelen. In beide 'werelden' groeit daardoor het besef dat zij meer bereiken tegen lagere kosten, wanneer zij elkaars expertise slim combineren. Zo ontstaan steeds meer strategische samenwerkingsverbanden tussen goede doelen en bedrijven, waarbij maatschappelijke en commerciële winst op een verantwoorde wijze naast elkaar zijn te realiseren."
Ceel Elemans, sectormanager Public Sector bij ING: "Voor goede doelen biedt samenwerking met bedrijven veel kansen. Niet alleen meer financiële armslag voor activiteiten, maar vooral ook meer geloofwaardigheid, innovatie en toegang tot expertise en netwerk. Goede doelen zijn sterk in maatschappelijke dienstverlening, bedrijven in het vermarkten van producten en diensten. Combineer de twee werelden en je krijgt een win-winsituatie die zelfversterkend is naarmate de intensiteit van samenwerking toeneemt."
Steeds meer bedrijven zien dan ook voordelen in intensieve samenwerking met goede doelen. Voorop staat voor hen een betere reputatie. Ook een grotere betrokkenheid van de medewerkers, toegang tot kennis en netwerken zijn belangrijk. Samenwerking gaat bovendien steeds verder: het bevorderen van innovatie is in hoog tempo een bepalende drijfveer aan het worden."
Bron: ING Economisch Bureau