In dit nummer
-
Trends en lessen uit het Verenigd Koninkrijk
In londen werd van 4 tot en met 6 juli de Fundraising Convention georganiseerd, het grootste en jaarlijks terugkerende fondsenwervingscongres in europa. Ook dit jaar was nassau Fundraising van de partij, samen met een groep fondsenwervers van nederlandse non-profitorganisaties. Zij keerden terug met vier interessante trends en lessen in fondsenwerving.
-
Mijn dochter is boos
Twee jaar geleden gooide ze een emmer ijskoud water over haar hoofd. Niet dat ze als een blinde kip achter elke trend aanholt. Maar de icebucket Challenge was anders, zo verzekerde ze mij. Want dit was voor mensen met de dodelijke spierziekte ALS.
-
Onlinefondsenwerving: the next big thing in fondsenwerving?
Er wordt veel gezegd en geschreven over onlinefondsenwerving. Al tien jaar wordt die beschouwd als de potentieel grootste bron van inkomsten voor charitatieve organisaties. Maar over de resultaten hullen veel goede doelen zich nog altijd in stilzwijgen. Wat doen ze nu precies, wat is succesvol en wat niet? Wat zijn nu de echte resultaten? En wat is de bewezen manier om het organisatorisch het beste in te vullen? Hoe moet het?
-
Disruptie
Ook de fondsenwerving komt langzamerhand in de greep van de disruptie. Onlinewerving mag dan nog niet gebracht hebben wat we er al langere tijd van verwachten – lees het artikel in dit nummer door Walter van Kaam – het heeft hoe dan ook gezorgd voor een ingrijpende verandering op de werkvloer van fondsenwervers en communicatiemensen. Je zult zien dat er volgend jaar veel meer goede doelen meedoen aan de jaarlijkse benchmark, om te profiteren van de vele informatie die dat oplevert. Alleen daardoor al zal onlinewerving zich steeds verder ontwikkelen.