In dit nummer
-
“Onze online-inkomsten verdubbelen ieder jaar”
Nieuwe media, onlinestrategie, social networking: de sector heeft er de mond vol van en belooft zichzelf gouden bergen, maar kunnen we deze termen nog wel horen? Want wat houdt het begrip ‘nieuwe media’ in en hoe nieuw is het nu eigenlijk? Zijn wij zelf niet reeds lange tijd volledig verklonken met onze mobiele telefoons en social media? Consumeren we zelf niet al jaren online en zetten we al deze nieuwe mogelijkheden ook niet allang in bij onze fondsenwervingspraktijk? De jongste editie van de Vakbijeenkomst op vrijdag 10 juni 2016 bood ons een mooie gelegenheid het peillood eens uit te werpen bij de fondsenwervers die zich voor deze gelegenheid hadden verzameld in Theater Gooiland te Hilversum. Kom maar op: welke onlinemedia gebruiken jullie? Waar zet je het voor in en schuift het gebruik van Facebook eigenlijk al een beetje? Waar loopt jouw organisatie tegenaan? En hoe maak je er optimaal gebruik van? We kregen evenveel antwoorden als dat we vragen hadden. Over wat ‘nieuwe media’ zijn, reageerde men al zeer verdeeld, maar de diversiteit aan praktijkervaringen met onlinemedia was zo mogelijk nog groter. Dat de onlinedonateur niet op iedereen een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefende, bleek echter des te meer. Een overzicht.
-
Direct dialogue wordt volwassen
Direct dialogue, de verzamelnaam voor fondsenwerving op straat en aan huis, is voor veel goede doelen een belangrijk kanaal voor persoonlijk contact met potentiële donateurs. Het is een wervingsmethode die ook nog wel eens aan kritiek blootstaat. Dat nu de fase is bereikt dat werving via direct dialogue volwassen wordt, blijkt ook uit de collectieve audit van elf wervingsbureaus.
-
Goed Doel of goed doel?
Begin juli maakte het Centraal Bureau Fondsenwerving bekend welke goede doelen behoren tot het eerste contingent dat onder de nieuwe erkenningsregeling valt. Zij mogen vanaf die datum officieel de titel ‘erkend goed doel’ voeren.
-
Boek: Effective media relations for charities
Net als in Nederland mag de goededoelensector in Groot-Brittannië rekenen op veel media- aandacht. Die aandacht is positief als het gaat om de resultaten van zijn werk, maar soms ook negatief over de salarissen van directies en agressieve fundraisingmethoden. De Engelse communicatieadviseur Becky Slack schreef er een boekje over: ‘Effective media relations for charities’, met de veelbelovende ondertitel ‘What journalists want and how to deliver it’.