Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Direct response tv

Interview

29 augustus 2019

Direct response-tv is in Nederland bepaald niet het meestgebruikte kanaal. Om er succesvol mee te zijn is specifieke, dungezaaide kennis en ervaring nodig. Om misverstanden te voorkomen: het is een wervingskanaal. Een flink deel van de spotjes die we op tv zien, gaat over meer algemene communicatie. Er wordt wel een boodschap overgebracht, men probeert het imago of merk te versterken, maar op pure werving zijn ze niet gericht. Al zullen de makers er wellicht nog al eens anders over denken. Want over DRTV bestaan misverstanden.

Testbeeld ter illustratie.
Testbeeld ter illustratie.

door Caroline Vlietstra, Jaap Zeekant

In de laatste decennia is er veel veranderd in de mediainkoop voor fondsenwervende instellingen. Gerrit Nagel, general manager van mediabureau All Response Media (ARM): ‘Vroeger werkten we met methoden als ingestoken folders in tv-gidsen, advertenties in kranten en tijdschriften, huis-aan-huisfolders en grote tv-acties. Ze zijn nu allemaal minder populair. Een belangrijke verandering was het bekende sms’je dat mensen konden inzenden als reactie op een wervende tv-actie, in plaats van zelf in te bellen. Vervolgens werden ze telefonisch benaderd voor een bijdrage. Dat werkte uitstekend en we kregen op die manier eenvoudig contactgegevens van de gevers. Dat sms'je is nog altijd cruciaal voor de manier waarop we nu met DRTV werken.’

Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen:

https://www.fondsenwerving.nl/vf-account-maken

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in
Meer over Vf 21-5 Direct response TV

Jaap Zeekant

Hoofdredacteur Vakblad fondsenwerving

Jaap was eind jaren 90 oprichter van Vakblad fondsenwerving. Hij was ruim een halve eeuw actief in de non-profitsector en 45 jaar serieus bezig met fondsenwerving. Hij was nauw betrokken bij de oprichting van wat tegenwoordig Goede Doelen Nederland is. Als oprichter van Vf was Jaap ook betrokken bij de oprichting van de Vakopleidingen Fondsenwerving. Daarnaast was hij founder van de Nationale Vakdag fondsenwerving. Jaap overleed geheel onverwachts op donderdag 28 mei 2020.

Caroline Vlietstra

Journalist Vf

Caroline is zowel fotograaf als journalist en werkt namens haar eigen bedrijf voor verschillende opdrachtgevers waaronder Veilig Verkeer Nederland, ZUIDAS.magazine, Tirol Werbung, Oranje Boven, Voigt Travel en UIT magazine. Voordat ze als freelancer aan de slag ging, werkte ze 29 jaar bij Dagblad De Telegraaf (TMG). Haar bureau stond op verschillende redacties waarvan de laatste 17 jaar bij de Reiskrant. Caroline is lid van de redactie van Vakblad fondsenwerving.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close