CBF drijft spot(je) met goede doelen
OpinieShot vanuit huis, door voordeur naar buiten, gericht op blije dame (rood jasje).
Voiceover: "Dit is iemand die werft voor een goed doel dat te vertrouwen is."
Shot vanuit huis, door voordeur naar buiten, gericht op andere blije dame (blauw jasje).
Voiceover:
"En dit is iemand die werft voor een goed doel dat niet te vertrouwen is."
Voiceover vervolgt:
"Lastig he?"
"Goede doelen met het CBF-keurmerk, voldoen aan strenge kriteria."
"Weet waarvoor je geeft."
"Kijk op cbf.nl"
Schadelijk
Met dit spotje wordt door het CBF, dat zichzelf ziet als een gezaghebbende instelling, gesuggereerd dat je net zo gemakkelijk een betrouwbaar goed doel aan de deur kunt krijgen, als een onbetrouwbaar goed doel. Daarbij komt dat het in het spotje ook nog eens gaat om straat cq. huis-aan-huiswerving, een wervingsmethode waarvan volgens mij eenn aantal zeer betrouwbare goede doelen, van VSO tot Cordaid, gebruik maakt. Het zal je maar gebeuren. Ik nodig het CBF uit mij te laten weten welke onbetrouwbare goede doelen aan huis-aan-huiswerving doen. Wie rekent uit hoeveel schade met dit spontje aan de fondsenwervingssector wordt toegebracht? Hanneke Lenkens, directeur van het Instituut Fondsenwerving, vat haar kritiek krachtig samen: "Voeden we het wantrouwen, of voeden we het vertrouwen?".
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!