Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Uitdagende tijden en nieuwe kansen

30 april 2016

In nummer 100 van Vakblad Fondsenwerving lieten we vorig jaar overtuigend zien dat de wereld van de werving de afgelopen pakweg vijftien jaar ingrijpend is veranderd. In de jaren negentig en het eerste deel van de jaren nul konden veel instellingen voor het merendeel van hun inkomsten vertrouwen op direct mail, telefonische werving en straat- en huis-aan-huiswerving. Hoewel deze drie wervingsmethoden nog altijd een belangrijk deel van de inkomsten genereren, vervullen ze niet meer de rol die ze aanvankelijk hadden.

door Jaap Zeekant

Digitale ontwikkelingen

Digitale ontwikkelingen zorgden ervoor dat er diverse communicatiekanalen bijkwamen, in een relatief korte tijd. Denk aan YouTube, Twitter, Facebook, LinkedIn, e-mail, peer-to-peer fundraising, geavanceerde websites met geefmodules die leesbaar zijn op diverse (vooral kleine) schermformaten en geefapps. Elk geverssegment heeft zijn eigen voorkeuren die maken dat fondsenwervers meester moeten zijn op alle communicatiekanalen. Voor het noodzakelijke leerproces is amper tijd. Sommige kanalen leveren succesverhalen op, zoals Alphe D’HuZes. Maar nieuwe inkomstenstromen met volumes die ooit met direct mail en telefonische werving werden gerealiseerd, hebben we nog lang niet gevonden. Toch kunnen we er niet omheen dat we met nieuwe middelen nieuwe inkomsten moeten zien te genereren.

Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen:

https://www.fondsenwerving.nl/vf-account-maken

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in
Meer over Brancheontwikkeling Vf 18-3

Jaap Zeekant

Hoofdredacteur Vakblad fondsenwerving

Jaap was eind jaren 90 oprichter van Vakblad fondsenwerving. Hij was ruim een halve eeuw actief in de non-profitsector en 45 jaar serieus bezig met fondsenwerving. Hij was nauw betrokken bij de oprichting van wat tegenwoordig Goede Doelen Nederland is. Als oprichter van Vf was Jaap ook betrokken bij de oprichting van de Vakopleidingen Fondsenwerving. Daarnaast was hij founder van de Nationale Vakdag fondsenwerving. Jaap overleed geheel onverwachts op donderdag 28 mei 2020.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close