In nummer 100 van Vakblad Fondsenwerving lieten we vorig jaar overtuigend zien dat de wereld van de werving de afgelopen pakweg vijftien jaar ingrijpend is veranderd. In de jaren negentig en het eerste deel van de jaren nul konden veel instellingen voor het merendeel van hun inkomsten vertrouwen op direct mail, telefonische werving en straat- en huis-aan-huiswerving. Hoewel deze drie wervingsmethoden nog altijd een belangrijk deel van de inkomsten genereren, vervullen ze niet meer de rol die ze aanvankelijk hadden.
Digitale ontwikkelingen
Digitale ontwikkelingen zorgden ervoor dat er diverse communicatiekanalen bijkwamen, in een relatief korte tijd. Denk aan YouTube, Twitter, Facebook, LinkedIn, e-mail, peer-to-peer fundraising, geavanceerde websites met geefmodules die leesbaar zijn op diverse (vooral kleine) schermformaten en geefapps. Elk geverssegment heeft zijn eigen voorkeuren die maken dat fondsenwervers meester moeten zijn op alle communicatiekanalen. Voor het noodzakelijke leerproces is amper tijd. Sommige kanalen leveren succesverhalen op, zoals Alphe D’HuZes. Maar nieuwe inkomstenstromen met volumes die ooit met direct mail en telefonische werving werden gerealiseerd, hebben we nog lang niet gevonden. Toch kunnen we er niet omheen dat we met nieuwe middelen nieuwe inkomsten moeten zien te genereren.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!