Branchevereniging DDMA heeft een speciale commissie opgericht voor fieldmarketing. In de commissie zitten afgevaardigden uit verschillende branches die zich met straat- en deur-tot-deurwerving doen, waaronder goede doelen en loterijen. Met de Commissie Fieldmarketing hoopt DDMA de relaties tussen consument, bureau en opdrachtgever te borgen en toekomstbestendig te maken.
DDMA hield zich met de Code Fieldmarketing al bezig met die hoek van de sector. Tijdens de coronacrisis bleek dat het nodig was voor partijen om onderling maatregelen te bespreken. Daarnaast is er door de nieuwe Telecommunicatiewet meer druk komen te staan op fieldmarketing-kanalen.
Beeldvorming in de maatschappij
De Commissie Fieldmarketing richt zich op kennisdeling en inspiratie, het opstellen van eenduidige richtlijnen en een betere beeldvorming. Om de huidige staat van het sentiment rond fieldmarketing in beeld te brengen zullen zij een consumentenonderzoek opstellen. Daarnaast zal de commissie praktische kennissessies, handleidingen en checklists opleveren waarmee DDMA-leden aan de slag kunnen.
In de eerste commissie nemen namens de goededoelen- en loterijensector Tibout Hemmes (Postcode Loterij) en Souhail Haouari (Unicef) zitting. Hemmes zal de eerste periode de voorzitter van de commissie zijn. De overige leden zijn onder andere afkomstig van bedrijven zoals DELTA Fiber Nederland, het Mediahuis en KPN - organisaties die ook van fieldmarketing gebruik maken.