Waar het gaat om het uitbesteden van outbound telefonische fondsenwerving zijn twee soorten goede doelen te onderscheiden. Er zijn er die gaan voor het beste bureau. En er zijn er die gaan voor de beste prijs. Beide benaderingen zijn gecompliceerder dan het lijkt. Jeroen Hogenhout vindt het de hoogste tijd om hier eens in te duiken.
De keuze voor een bureau dat jouw telefonische fondsenwerving mag uitvoeren, is bepalend voor de relatie met je donateur. Een goed telefoongesprek versterkt de binding met de donateur, met als gevolg een langere relatie die vaak ook financieel vruchtbaarder wordt. Terwijl een slecht gesprek het tegenovergestelde doet: de uitstroom neemt toe en de geefbereidheid wordt minder. Dat gebeurt misschien niet altijd van het ene op het andere moment, maar na een of twee teleurstellende ervaringen zullen de meeste donateurs zich al snel minder betrokken voelen. Als je focus ligt op het goedkoopste bureau, is je aandacht niet gericht op kwaliteit. Daarom is een keuze alléén gebaseerd op prijs sowieso geen gelukkige. Het beste bureau dan? Maar hoe wijs je dat aan? Waar moet je op letten bij de keuze voor een telemarketingbureau? Zeven tips uit de praktijk.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!