Het werk van de marketeer in de goededoelensector verandert, zoals ook het geval is in andere functies, aan de lopende band. Ze hebben meer tools, technologie en data dan ooit en worden geacht om in real-time en via meerdere kanalen te werken. Tegelijkertijd worden ze geconfronteerd met uitdagingen, zoals personeelstekorten en budgettaire beperkingen. Toch zegt 77% van de marketeers dat hun werk nu meer waarde biedt dan een jaar geleden, blijkt uit het ‘State of Marketing for Non-profits’ rapport van Salesforce for Nonprofits.
Branded Content
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Salesforce for Nonprofits.
‘Sterke presteerders’
De deelnemers aan het Salesforce-onderzoek werden gevraagd een zelfrapportage te doen op het gebied van hun marketingprestaties. Uit die rapportage (op basis van verschillende categorieën) bleek dat weinig organisaties volledig tevreden zijn over hun algemene marketingprestaties en de resultaten van investeringen. Slechts negen procent van de bevraagde organisaties is een ‘sterke presteerder’, terwijl 26 procent van de respondenten ‘gematigd’ of ‘minder’ tevreden is. De overige 65 procent valt in de ‘gemiddelde’ categorie.
Verantwoording
In de tweede editie van het ‘State of Marketing for Nonprofits’ rapport zijn de inzichten en trends van ruim 6.000 marketeers afkomstig uit alle continenten, waarvan 180 actief bij goede doelen, samengevoegd. Het rapport is gebaseerd op een externe, dubbelblinde enquête, gehouden van 20 juni t/m 8 augustus 2023. De resultaten omschreven in het rapport, en daarmee in dit artikel, richten zich alleen op de 180 antwoorden van goede doelen.
Innovatie door technologie
De vakgebieden communicatie, marketing en fondsenwerving zijn de afgelopen jaren steeds meer naar elkaar toe gegroeid. De ‘non-profitmarketeer’ combineert deze werkgebieden, gebruikt technologische ontwikkelingen en ziet het up-to-date blijven met het aanbod van tools als grootste prioriteit. Desgevraagd zijn de twee topprioriteiten van marketeers gericht op het verbeteren en moderniseren van technologieën. Ook het verhogen van budgetten, het experimenteren met marketingstrategie en het naleven van de privacywetten staan in de top-vijf.
De afgelopen jaren is er, mede door de pandemie die de fundamenten van het werkende leven hebben opgeschud, veel veranderd aan de manier waarop men samenwerkt. Hybride samenwerking heeft barrières zoals locatie en tijdzones weggenomen en er heeft een golf aan investeringen in samenwerkingstechnologieën plaatsgevonden. Voor veel organisaties is die aanpassing permanent (vier op de vijf respondenten). Ook veranderde bijna de helft van de organisaties het fondsenwervingsmodel na de pandemie en koos veertig procent voor nieuwe marketingtechnieken.
KPI's, impact en privacy
Voor het rapport onderzocht Salesforce for Nonprofits verder het evenwicht tussen personalisering en privacy, hoe KPI’s veranderen door datagedreven marketing en welke rol marketeers spelen in het maken van betekenisvolle impact. Alle bevindingen zijn te vinden in het gratis te downloaden rapport State of Marketing for Nonprofits.
Inspiratie door supporters
Daar waar de supporters gaan, volgen de marketeers. Ook de non-profitmarketeer is constant op zoek naar de beste manieren om de achterban aan te kunnen spreken. Goede doelen investeren vaak in een combinatie van kanalen en technologieën om doelgroepen te bereiken en relaties te bouwen. Audiovisuele middelen en virtuele ervaringen staan daarbij hoog in de marketingmix. Veel doelen zijn daarnaast van plan om in de toekomst influencer-marketing, memes en door gebruikers gegenereerde content te gaan gebruiken.
Maar vlak ook zeker de traditionele kanalen niet uit. E-mailcampagnes blijven mateloos populair (meer dan tachtig procent van alle uitgaande berichten): het aantal verstuurde mails steeg volgens het onderzoek van Salesforce for Nonprofits met vijftien procent. Ook voor supporters blijft e-mail een favoriet kanaal om via aangesproken te worden.
De voorkeuren van de supporter worden over het algemeen steeds belangrijker. Sterker nog: 73 procent van de mensen verwacht dat organisaties hun unieke behoeften en verwachtingen te begrijpen. Daarom halen non-profitmarketeers alles uit de kast om uitzonderlijke supporterservaringen te bieden. Van de sterk presterende marketeers zegt 86 procent in real-time te communiceren met supporters en 82 procent vindt dat de supporterservaring hen onderscheidend maakt.
Samenwerken verandert
Tenslotte blijkt uit het onderzoek van Salesforce dat de manier waarop (digitaal) samen wordt gewerkt snel verandert. Gemiddeld gebruiken organisaties vier verschillende technologieën om samenwerking makkelijker te maken en contacten te versterken tussen (internationale) marketingafdelingen. Welke communicatietools zijn gebruiken is enorm gevarieerd: geen enkele tool (videobellen, chat-apps, intranet, e-mail, spraakberichten, virtuele whiteboards, etc.) wordt door meer dan de helft van de non-profitmarketeers gebruikt.
State of Marketing for Non-profits, 2e editie
Wil je meer weten over de conclusies en toegang krijgen tot meer informatie over non-protiftmarketeers en hoe zij naar hun vakgebied kijken? Download dan het gratis rapport State of Marketing for Non-profits om alle samenvattingen en grafieken tot je te nemen.