Het is lastig om eenduidige conclusies te trekken rondom de aanwezigheid van goede doelen op sociale media. Het aantal volgers van goede doelen op Instagram blijft stijgen, maar op Twitter en Facebook krimpt het aantal, blijkt uit de cijfers van fondsenwerversblog Fundraiser Online na metingen in mei en juni. Toch betekent een krimpend aantal volgers niet dat er alarm geslagen hoeft te worden.
Te beginnen bij het populairste social mediakanaal: Instagram. De afgelopen periode groeide het aantal volgers op goede doelen op dat sociale medium snel, en deze keer zit daar geen verandering in. De ondergrens voor opname in de Top-100 steeg naar 2.680. De lijst is daarnaast vrij stabiel: 98 organisaties die genoteerd staan in de lijst van juni 2021 stonden daar drie maanden eerder ook in. Al die organisaties voldoen dus weer aan de ondergrens en groeien dus mee.
In absolute cijfers steeg de Top-100 met bijna 195.000 volgers, oftewel 4,2 procent. Dat is iets meer dan 3,9 procent groei van de vorige meting. Zonder de ‘grote twee’ (World Press Photo en het Van Gogh Museum) stijgt het aantal volgers met 6,6 procent (in totaal bijna 80.000 nieuwe volgers). Kleine organisaties groeiden dus nog altijd snel, maar minder snel dan pak ‘m beet drie metingen geleden.
Opvallend is deze keer wel dat er voor het eerst organisaties zijn die Instagram-volgers hebben verloren. Vooral de positie van Unicef is opvallend. Zij verloren bijna vijfduizend volgers. Toch zag het overgrote deel van de non-profits hun aandeel volgers stijgen. Zo kreeg de gehele top-10 grootste stijgers er meer dan tweeduizend bij en Natuurmonumenten zelfs 20.000.
Door het wegzakken van Unicef zijn er heel wat mutaties in de top-10. Achter de grote twee posteert Natuurmonumenten zich als vaste nummer drie. Ook Amnesty en Vogelbescherming wonnen een plekje. Lager in de lijst stegen de Hersenstichting en Rutgers heel hard.
Fundraiser Online bestudeerde de goede doelen op Facebook voor de veertigste keer en vierde daarmee het tienjarig bestaan van de lijst. De laatste tijd is deze lijst, net zoals de Twitter Top-250, wat grillig omdat de samenstelling geregeld verandert. Ook nu verdwijnen er weer drie grote namen uit de lijst, omdat organisaties samengevoegd zijn met andere/internationale pagina’s. Het gaat om Pink Ribbon, Artsen zonder Grenzen en Viervoeters. Zij waren samen goed voor ongeveer 260.000 volgers.
Met de exodus van een kwart miljoen volgers ligt totale krimp voor de hand: en dat gebeurde ook. In totaal waren er in de lijst 68.000 volgers minder. Maar daar staat wel tegenover dat de drie nieuwe intredes 49.000 volgers meebrachten en de totale groei op 141.000 volgers uitkwam. Ook was het aantal organisaties dat volgers inleverde kleiner dan in maart (nu 47, vorige keer 54), en is de ondergrens voor opname gestegen naar 3.577 volgers.
Hoewel bijna twintig procent van de genoteerde non-profits volgers verliest, is de daling niet heel rigoureus. Vaak verliezen organisaties een paar honderd volgers over een kwartaal. Dat zijn vaak de grotere organisaties (dertig van de in de top-100 genoteerde non-profits noteren rode cijfers): zoals KidsRights, foodwatch, Wakker Dier en Plan International.
Bij de stijgers staat de Maag Lever Darm Stichting (MLDS) verrassend hoog. Zij kregen 28.834 nieuwe volgers op hun Facebook-pagina. Na navraag door Fundraiser Online bleek dat zij twee pagina’s bij elkaar hadden gevoegd. De pagina van MLDS heeft nu meer dan 100.000 volgers. De grootste stijgers groeien overigens harder dan de hardste dalers: meer dan tien organisaties hebben 1.500 nieuwe volgers weten binnen te halen.
Top-10 is onveranderd:
Tenslotte de cijfers van Twitter. Een lijst die traditioneel veel mutaties met zich meebrengt. In februari zorgde de wisseling van organisaties voor 41.000 volgers meer, nu concludeert Fundraiser Online dat er bijna 21.000 volgers minder te noteren zijn. Net zoals op Facebook verdween Pink Ribbon uit de lijst omdat hun pagina samenging met die van het KWF. De borstkankerbestrijdingsorganisatie stond zevende in de lijst van februari, met ruim 40.000 volgers.
Toch blijft de conclusie hetzelfde: de groei die er over de breedte wordt waargenomen is niet om over naar huis te schrijven. 86 organisaties in de lijst verloren de afgelopen drie maanden volgers. Het absolute verlies blijft echter beperkt tot 2.271 volgers. Veel organisaties verliezen dus volgers, maar wel traag. Volgens Fundraiser Online zou het kunnen komen door het Twitter-beleid. Het is al eens eerder voorgekomen dat er massaal volgers verdwenen. Mogelijk heeft het sociale medium inactieve accounts or bots opgeruimd.
Met het verdwijnen van Pink Ribbon verschuift er een en ander in de top-10: de Vogelbescherming en Bits of Freedom schuiven een plekje op. De Twitter-pagina van het Mauritshuis komt binnen op plek negen.
Gerelateerde berichten
-
16 maart 2021
Fundraiser Online: groei goede doelen stagneert op alle sociale media
Lees meer over "Fundraiser Online: groei goede doelen stagneert op alle sociale media"