Steeds meer organisaties voelen de behoefte om aan de slag te gaan met hun impact. De behoefte komt uit verschillende hoeken: soms zijn het directeuren die van hun raad van toezicht impact moeten vergroten. Soms zijn het fondsenwervers die impactinformatie zoeken om beter te kunnen werven. Of communicatiemedewerkers die over impact willen communiceren aan hun doelgroep, of zich willen verantwoorden aan donateurs. Een enkele keer zijn het impactmanagers die willen weten hoe ze impactgericht werken in hun organisatie beter kunnen borgen.
Steeds meer vraag naar impactinformatie
Door de jaren heen is de focus op impact toegenomen, vooral omdat er een grotere behoefte is ontstaan bij filantropen, investeerders en donateurs naar onderbouwing van de positieve bijdrage die organisaties zeggen te hebben. Dat geldt voor goededoelenorganisaties, maar ook in toenemende mate voor overheden en bedrijfsleven. Ook aan hen wordt gevraagd positief verschil te maken en zich hierover te verantwoorden. Consumenten en donateurs worden kritischer en mondiger. Maar we weten ondertussen ook dat niet iedere goed bedoelde actie daadwerkelijk positief resultaat oplevert. Kortom: gewoon ‘goed doen’ is niet langer goed genoeg, je moet het bewijzen.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!