Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Tik ‘n Euro: Hoe digitale actieweek Fonds Gehandicaptensport 132.000 euro ophaalde

18 mei 2020

Er kon met de uitbraak van de coronacrisis een dikke streep door de plannen van het Fonds Gehandicaptensport om met haar 9.000 collectanten langs de deur te gaan. Daarmee verdween ook vijf ton in de begroting als sneeuw voor de zon, maar kwam er met Tik ’n Euro wel een geheel nieuwe campagne voor in de plaats. ‘Misschien dat we de onze collectanten van aankloppen naar aantikken kunnen krijgen’? Het resultaat: toch nog een opbrengst 132.000 euro.

Logo van Tik 'n Euro van het Fonds Gehandicaptensport
Logo van Tik 'n Euro van het Fonds Gehandicaptensport

door Marijn Thijs

Op 13 maart viel voor het Fonds Gehandicaptensport het kwartje: social distancing betekent, voor het eerst in 45 jaar, geen huis-aan-huiswerving in de week van 29 maart tot 5 april. De organisatie schreef daarom andere kanalen aan, resulterend in een campagne met Tikkie, de online collectebus en sporthelden in de hoofdrol.

Ambassadeurs

Voor de Tik ’n Euro campagne via Tikkie werd de kracht van het netwerk van het Fonds gebundeld. Onder andere racecoureur Tim Coronel, sprinter Churandy Martina, handbalster Tess Wester, presentator Wilfred Genee, handbiker Jetze Plat en schaatsster Suzanne Schulting droegen met een foto hun steentje bij. Hun foto’s waren op social media te zien met het bijschrift ’Tik ’n Euro en tik ‘m door’: doneer één euro via Tikkie en vraag je directe kring dat ook te doen. Ook op televisie, radio, online advertenties en op reclameborden werd de oproep om één euro te doneren ruim verspreid.

Ambassadeurs Fonds Gehandicaptensport vragen aandacht voor Tik 'n Euro (C) Fonds Gehandicaptensport

De actie kreeg daarnaast bijval vanuit het bedrijfsleven. Een aantal trouwe partners van het Fonds Gehandicaptensport (o.a. Toyota Louwman Groep, Univé en KPN) deelden de Tik ’n Euro campagne via hun brede netwerken en zetten daarnaast eigen acties op.

En dan waren er nog de digitale collectebussen die tijdens de collecteweek rondgingen. Bijna duizend mensen maakten een online collectebussen aan, mensen stortten een gemiddeld bedrag van acht euro en 77 cent in de bus. Dat terwijl in een fysieke collectebus van het gehandicaptensportfonds slechts gemiddeld zestig cent wordt gestopt.

Improviseren

‘De collecteweek zelf was een week vol analyseren, evalueren en bijsturen. Digitaal collecteren is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom deelden we heel de week tips over het openen, vullen en delen van collectebussen’, aldus manager strategie Monica van Harn in het Tik ’n Euro! Magazine dat het Fonds Gehandicaptensport na de actie uitgaf. Volgens van Harn waren er veel communicatiebarrières te breken, mede omdat de coronacrisis urgentere aandacht vroeg. ‘De strijd tegen de klok met een dodelijke ziekte, dat hebben wij (gelukkig) niet. Wel de gevolgen; hoe start je je leven weer op na zoiets ingrijpends?’

132.000 euro

Uiteindelijk werd met de digitale actieweek ongeveer 132.000 euro opgehaald, waarvan 76.000 euro met de digitale collectebussen. 40.000 mensen bezochten tijdens de collecteweek de website en het bereik van het Fonds op Instagram steeg met twintig procent. Directeur Nike Boor: ‘Met de opbrengst van de Tik ’n euro! Campagne kunnen we toch een groot aantal verenigingen ondersteunen die we normaliter steunen vanuit de huis-aan-huis collecte’.

Toekomst

Manager Partnerships Jan Knaap zegt ook tevreden te zijn met de uitkomst van de actie en benadrukt dat het Fonds in de toekomst veel kan leren van de crisiscollecte van 2020. ‘Tik ’n Euro! heeft meer losgemaakt en opgeleverd dan we van te voren konden bedenken. En dit allemaal in een periode die voor de hele wereld nieuw was en waar wij niet bepaald de enige partij waren die vroeg om aandacht en steun.’ 

‘De laagdrempelige manier om met een Tikkie een euro te doneren was ook een interessante test. Het heeft ons nu al doen besluiten om onze campagnes in de toekomst zo veel mogelijk te voorzien van een actiepagina. De hele campagne heeft ons versneld geparachuteerd in het meer digitaal aanjagen van onze wervingsactiviteiten en daar gaan we ongetwijfeld ons voordeel mee doen.’ 

Meer over Collecteren Tikkie Fonds Gehandicaptensport Nike Boor Ambassadeur Coronavirus CoVid-19 Digitale collecte

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close