KWF Kankerbestrijding zal dit najaar niet meer met een fysieke collectebus langs de deuren gaan. Als eerste goede doel in Nederland kiest de organisatie exclusief voor een collectebord met een QR-code. Afgelopen jaar collecteerde KWF al in 24 steden al uitsluitend met QR-code en dat is goed bevallen.
KWF merkt dat mensen steeds minder vaak contant geld in huis hebben en dat het storten van contant geld bij banken steeds duurder en lastiger wordt. Daarbij heeft de coronapandemie het digitaal betaalverkeer een boost gegeven, bijkt uit onderzoek van iDEAL-eigenaar Currence. Ten opzichte van 2020 – een jaar waarin de QR-code massaal werd uitgevonden - is het aantal QR-betalingen in 2021 nog eens met vijftig procent gestegen.
‘Door over te gaan naar volledig digitaal sluiten we aan bij de trends in betalen,’ zegt woordvoerder Linda Sumner. ‘Met deze innovatie maken we de collecte klaar voor de toekomst.’
KWF gaat al sinds 1950 langs de deuren voor een huis-aan-huis collecte. In zevenhonderd gemeenten werd destijds bijna een half miljoen gulden opgehaald. Door de jaren heen paste de organisatie zich aan en implementeerde het innovatieve manieren van collecteren. Het werd mogelijk om geld in collectezakjes te stoppen en te doneren via sms en pinpas. In 2018 deed de QR-code zijn intrede. ‘Dat bleek een doorbraak die razendsnel door alle goede doelen én gevers werd omarmd. Nu, na vier jaar, is het tijd voor de volgende stap: honderd procent QR,’ aldus Sumner.
Gerelateerde berichten
-
6 september 2021
KWF Kankerbestrijding heet even QWF voor lancering collecteweek
Lees meer over "KWF Kankerbestrijding heet even QWF voor lancering collecteweek"