Op de Vakdag fondsenwerving 2023 zal een grote variatie aan workshops worden gehouden. Deze zetten we in aanloop naar de dag, op 26 september, in de spotlights. Vandaag de volgende twee sessies: een paneldiscussie over de verschillende alternatieven voor de acceptgiro, en een workshop over het vormen en behouden van een Vriendenkring van particuliere donateurs in de cultuursector.
De acceptgiro is verdwenen: wat zijn de alternatieven?
Sprekers: Arné Dutij (Mailtraffic), Bert de Jong (ProjectPerfect), Peter van Kooten (CDDN). Moderator: John van Duin (Resto VanHarte).
Decennialang haalden goede doelen geld op met de acceptgiro, maar sinds 1 juni 2023 is dat officieel verleden tijd. Betalen via papier is ondertussen overvleugeld door digitale alternatieven zoals automatische incasso, internetbankieren en QR-doneren. Als signaalfunctie had het gele invulformulier grote waarde. Hoe vangt de sector het verdwijnen van de acceptgiro op en hoe reageren donateurs op de veranderingen?
De goededoelensector ontwikkelde Mijn eenmalige gift: een papieren alternatief voor de acceptgiro exclusief voor de goededoelensector. Ruim honderd non-profits, bureaus en brancheverenigingen werkten daaraan mee. Tegelijkertijd kiezen goede doelen én donateurs voor andere (creatieve) oplossingen.
Tijdens deze sessie gaan initatiefnemer van de projectgroep waaruit Mijn eenmalige gfit ontstond Arné Dutij, ontwikkelaar van Paypen Peter van Kooten en Bert de Jong van adviesbureau ProjectPerfect met elkaar in gesprek over de alternatieven die zijn ontstaan en hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Het gesprek wordt gemodereerd door John van Duin, manager fondsenwerving bij Resto VanHarte.
Hoe krijg je meer en trouwe culturele Vrienden?
Sprekers: Tessa Kloost (Museum CatherijneConvent) & Nina Scholtens (Parkstad Limburg Theaters). Moderatoren: Hans van der Westen & Joyce Smeltink (LVWB Fundraising).
Veel culturele organisaties willen (meer) particuliere gevers betrekken en daar liggen ook goede kansen. Maar hoe maak je van een klant een trouwe Vriend en behoud je die ook voor langere tijd? Een goed doordachte ’donor journey’ is een van de middelen die je daarvoor handig kunt inzetten. En je kunt je voordeel doen door slim gebruik te maken van data uit je eigen database en via social media gebruik van jouw achterban.
In deze sessie geven we voorbeelden uit de praktijk van twee culturele instellingen: fondsenwervers Nina Scholtens van Parkstad Limburg Theaters en Tessa Kloost van Museum CatherijneConvent delen hun kennis en ervaring. Ook komt aan bod hoe goede doelen hun donateurswerving aanpakken en wat beide werelden van elkaar kunnen leren. Kom je ook inspiratie en ideeën opdoen om jouw donateurs- of vriendenwerving op een hoger plan te tillen?
Moderators van deze sessie zijn Hans van der Westen en Joyce Smeltink van LVWB Fundraising.