Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

220.742 euro voor collecte ZOA

7 april 2020

Hulporganisatie ZOA heeft afgelopen periode met digitale collectebussen 220.742 euro ingezameld. 

Beeld ter illustratie
Beeld ter illustratie © Shutterstock // NeMaria

door Redactie Vf

De landelijke collecteweek zou van 22 tot 28 maart plaatsvinden, maar door de uitbraak van het coronavirus was langs de deuren gaan voor de 14.000 collectanten onmogelijk. Normaal gesproken haalt die collecte ongeveer acht ton op. ‘Maar we zijn heel blij dat we een groot deel van dit gemis hebben kunnen opvangen,’ vertelt hoofd fondsenwerving René Vlug.

‘Ik ben geraakt door de betrokkenheid van alle gevers, die ook in moeilijke tijden over grenzen heen blijven kijken.’ - René Vlug

In totaal werden er 2864 collectebussen aangemaakt en losgelaten op social media zoals Facebook, Whatsapp-groepen en Instagram. Bijna 22.000 mensen doneerden en gaven gul: gemiddeld iets meer dan tien euro per donateur. ‘Een hele prestatie, omdat veel van onze collectanten ouder en niet zo vaardig met moderne media zijn’, zegt Vlug. ‘Gelukkig krijgen we veel extra steun van onze betrokken achterban. Er komen forse spontane giften binnen om ons een hart onder de riem te steken. We spreken ook mensen die hun vaste donatie willen verhogen, omdat het juist nu belangrijk is om er te zijn voor de naasten ver weg. Mensen die beseffen dat de kwetsbaarste gebieden waarschijnlijk nog veel meer boven het hoofd hangt dan wij hier te verduren hebben gekregen.’

Het resulteerde in een van de meest succesvolle digitale collecte ooit in Nederland, aldus online fundraiser voor goede doelen Kentaa bij monde van directeur Marc Schoutens. Zij zijn ook onder de indruk van de snelheid en de creativiteit waarmee de hulporganisatie de digitale collecte aangepakt heeft. ‘Een hele mooie manier van omdenken om een positieve wending te geven aan het plotselinge wegvallen van de deurcollecte,’ aldus Schoutens.

Die creativiteit is bijvoorbeeld terug te zien in een spotje dat ZOA deelde op Twitter over de collecte op afstand:

Bron: ZOA
Meer over Online Fondsenwerving Collecteren Coronavirus CoVid-19 Digitale collecte ZOA

Gerelateerde berichten

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Close