Non-profit Sanquin is verantwoordelijk voor de bloedvoorziening in Nederland
en toont aan dat nieuwe doelgroepen opzoeken loont. Bij de werving van nieuwe donoren zagen zij hun aantallen stijgen nadat ze succesvol contact hadden gezocht met jonge, veelal mannelijke gamers.
Sanquin worstelt net zoals veel stichtingen met de uitdaging om nieuwe doelgroepen aan te spreken. ‘Wij worden vooral gevonden door vrouwen van boven de vijftig,’ vertelt communicatiemanager bij Sanquin, Chantal van den Berg. ‘Daar komt bij dat wie je werft en binnenhaalt niet ook direct tot donatie komt. Daar valt best een fors aantal van af en je verliest in een jaar heel wat donoren. Sommigen mogen niet meer geven of vallen een tijdje uit omdat ze bijvoorbeeld in een land onder de Sahara op vakantie zijn geweest. Mensen die bloedtransfusies hebben gekregen, mogen ook nooit meer geven. Zo zijn er heel veel redenen waarom mensen tijdelijk of voor altijd uitvallen. Dus het zoeken naar nieuwe donoren is een continu proces.’
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!