Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Brancheverenigingen brengen rooster voor huis-aan-huiswerving uit

Kort & Goed

24 mei 2019

Alle leden van brancheorganisatie Goede Doelen Nederland die aan huis-aan-huis-werving doen, moeten sinds 1 mei 2019 gebruikmaken van een Wervingsrooster. Met dat rooster kan werving aan de deur gereguleerd en waar nodig gelimiteerd worden.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie.

door Redactie Vf

Per week kunnen potentiele donateurs nagaan welke wervingsactiviteiten in hun buurt gepland staan en wie ze uitvoert. Tegelijkertijd krijgen gemeenten meer overzicht in het inplannen van huis-aan-huis-werving door de uitgifte van vergunningen scherper in het oog te houden.

Met het Wervingsrooster hopen de initiatiefnemers (Goede Doelen Nederland, Nederland Filantropieland, Vereniging Direct Dialogue Donateurwerving Nederland en twee landelijke toezichthouders) de kwaliteit van de werving te verbeteren en het directdialoguekanaal te verduurzamen. Zo is er ook een gedragscode voor huis-aan-huiswerving opgesteld en worden er minimumeisen gesteld aan de scholing van wervers.

De organisaties hopen dat alle erkende goede doelen gelijkere kansen krijgen en wervingsbureaus op een gelijkwaardiger speelveld kunnen opereren.

De introductie van het Wervingsrooster werd tijdens de ledenvergadering van Goede Doelen Nederland van 25 april 2019 goedgekeurd en is een volgende stap in de zelfregulering van de sector. Eerder werden het Collecterooster en de Erkenningsregeling al verplicht gesteld.

Meer informatie over de introductie van het Wervingsrooster of de andere zelfreguleringsvormen in de fondsenwervingssector? Surf naar geefgerust.nl.

Dit artikel staat ook in 'Kort en Goed' in het Vakblad fondsenwerving, die op 28 mei 2019 op de mat valt.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Close