Volgende week dinsdag en woensdag (14 en 15 december) verschijnt het zesde en laatste Vakblad fondsenwerving van 2021. Vanaf die dag verschijnen alle stukken uit het blad natuurlijk ook online. Met deze keer aandacht voor de Islamitische geefcultuur en het Nationaal Zakat Fonds, de publiek-private samenwerking tussen Hersenstichting, MIND en ZonMw en een interessant nieuw initiatief van Jordan van Bergen.
- Filantropie is een inherent gegeven in het leven van moslims en een belangrijk aspect van de islamitische geefcultuur is Zakat; een van de vijf zuilen van de Islam. Jaarlijks levert Zakat, een zogenaamde faith tax, honderden miljoenen euro's op; ook in Nederland. Het Nationaal Zakat Fonds zorgt voor een infrastructuur waarin het geld goed tot zijn recht komt. Directeur Imad el Fadili vertelt wat Zakat is en hoe diep filantropie in de filosofie geworteld zit.
- Het einde van het jaar is in zicht en dat brengt hét moment om stil te staan en terug te blikken op de campagnes en de beste, succesvolste en creatiefste customer journeys van het jaar. In MIC's laatste bijdrage in hun serie zetten zij drie grote campagnes die excelleerden op het gebied van persoonlijke en relevante communicatie op een rijtje: de IJsselbiënnale, de Ommetje app en de Longfonds-collecte.
- Sinds een paar jaar speelt de discussie over de rol van Westerse ontwikkelingshulporganisaties in het Zuiden, onder de noemer #shiftthepower. Voor de Zuidelijke organisaties betekent dat dat ze zich ook moeten kunnen richten op fondsenwerving in eigen land. Een gesprek met Moses Isooba (Executive Director van het Uganda National NGO Forum) en Kees de Jong en Corine Aartman van Wilde Ganzen.
- De wetenschap is nog verdeeld over de vraag hoe non-profitorganisaties die een ongeoormerkte, langetermijnfinanciering ontvangen, die flexibele en op vertrouwen gebaseerde samenwerking ervaren. Olivier Hunnik, afgestudeerd socioloog aan de VU Amsterdam, schreef er een scriptie over.
- Wat werkt wel en wat werkt niet als je de handen ineen slaat met een sociaal medium zoals Facebook? Giro555 geeft een inkijkje in de samenwerking die het samenwerkingsverband van goede doelen sinds 2018 heeft met Meta (de nieuwe bedrijfsnaam van Facebook). 'De gedoneerde ad-campagne voor Sulawesi leverde een bereik van 1,4 miljoen mensen op, terwijl we met onze eigen posts 100.000 mensen bereiken.'
Gemist?
Lees in de tussentijd de stukken die je de afgelopen maand niet had mogen missen op de website van Vakblad fondsenwerving:
- Proactieve en persoonlijke ervaringen bij schenken en mailcommunicatie leveren meer op, blijkt uit onderzoek van Salesforce en NextAfter. Als 'mystery donor' bekeken zij de online ervaring bij schenken en de e-mailcommunicatie. Het blijft noodzaak huidige praktijken te testen, optimaliseren en verfijnen, was de conclusie. (branded)
- Nog meer nieuws over personalisatie: ook in direct mail heeft een persoonlijke noot een positief effect. Dat blijkt uit onderzoek van MetrixLab in opdracht van PostNL. De leestijd stijgt met gemiddeld 43 procent wanneer er personalisatie is toegepast.
- In samenwerking met Data Inside publiceert Vf ieder kwartaal een update over hun data-dashboard. Egbert van Put duikt in de data van 2,1 miljoen particuliere donateurs: de groei is gewaarborgd, maar zwakte wel af ten opzichte van de eerste twee metingen van 2021.
- ING Nederland is op 7 december gestart met het inzetten van haar bankierapp en Mijn ING voor digitale donaties. Zeven non-profits, waaronder KWF die de bank hielp met het ontwikkelen van de software, doen mee aan de pilot die tot maart 2022 loopt.