Ook dit jaar hebben we op de Vakdag fondsenwerving weer een gevarieerd programma aan workshops en panels. Vandaag de volgende twee sessies: een confronterende sessie over hoe de verheerlijking van de waarden van goede doelen tot onethisch gedrag kan leiden, en over het binden van bedrijven aan je goede doel, o.a. door de werving van maatschappelijke aandeelhouders.
Hoe de ‘ngo halo’ onethisch gedrag uitlokt
Sprekers: Isabel de Bruin Cardoso (Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit) en Diederik Slot (Porticus)
Onethisch gedrag door goede doelenorganisaties en non-profitorganisaties (ngo’s) staat regelmatig in het nieuws. Ondanks voorbeelden van onethisch gedrag door ngo’s, worden ngo’s doorgaans gezien als ‘goede’ organisaties. In deze sessie bespreken dr. Isabel de Bruin en Diederik Slot hoe een ‘halo’, of heilige krans, binnen deze organisaties kan ontstaan en hoe een halo onethisch gedrag kan uitlokken.
Op basis van haar proefschrift legt Isabel uit hoe de missie, de waarden en de mensen binnen een ‘goede’ organisatie verheerlijkt kunnen worden. Een verheerlijking leidt tot het prioriteren van missie, waarden en mensen boven andere aspecten. Bijvoorbeeld, een verheerlijking en prioritering van de missie kan tot een doel-heiligt-de-middelen mentaliteit leiden, waardoor onethische middelen (bijv. het liegen tegen donateurs) gerechtvaardigd kunnen worden als ze worden ingezet voor het behalen van de geïdealiseerde missie.
Diederik vertelt of hij bij fondsen halo’s herkent en doet suggesties om de risico's van een halo-effect te minimaliseren.
Vooruit! Impact maken met bedrijven en samen investeren
Sprekers: Marjorie van Geenhuizen (OndernemendInCultuur), Suzanne van Esser (De Rake Zaak) en Fion Sanders (Discovery Museum)
Suzanne van Esser en Marjorie van Geenhuizen bieden een interactieve sessie over de manier waarop je bedrijven kunt verbinden aan jouw goede doel. Dat vraagt een andere manier van marktbenadering, veel creativiteit en ondernemerschap. In hoog tempo nemen zij je mee in hun ervaringen aan de hand van enkele modellen en best practices met maatschappelijke en culturele organisaties. Fion Sanders, fondsenwerver van het Discovery Museum in Kerkrade, vertelt over een succesvolle nieuwe propositie voor bedrijven: de werving van Maatschappelijk Aandeelhouders.
Tijdens de sessie kunnen deelnemers hun vragen voorleggen aan de experts en krijgen ze tips mee voor hun eigen aanpak.