Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Online donaties opbouwen in moeilijke tijden: de basisstappen die je niet mag vergeten

Vf Branded Content

Vf Branded Content is de commerciële content op Vakblad fondsenwerving. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoording van Vakblad fondsenwerving.

Gastauteur

Donation box.jpg

Online donaties opbouwen in moeilijke tijden: de basisstappen die je niet mag vergeten

Helaas hebben veel non-profitorganisaties tijdens de coronapandemie hun inspanningen op het gebied van fondsenwerving tijdelijk aan moeten passen om financieel stabiel te blijven. Zeker het kanaal online is een van de richtingen waarnaar gekeken wordt om organisaties draaiende te houden. Maar hoe stuur je een donateur naar de juiste pagina? Hoe breng je ze in contact met de juiste mensen binnen de organisatie? En hoe voorkom je problemen met betalingsverwerkers?

Donateurs zijn, zeker nu, op zoek naar duidelijke, transparante informatie en leiderschap. Ze willen weten wat de gemakkelijkste manier is om bij te dragen aan het doel. Pandemie of niet, donateurs zullen de doelen waaraan ze normaal gesproken geven nog steeds een warm hart toedragen. 

Met ruim 40.000 non-profits in Nederland is het zaak om op te vallen in de menigte. Een belangrijke eerste stap om dat te bereiken is door terug te gaan naar de basis en om de meest eenvoudige stappen in het geefproces op orde te hebben. De experts van Donorbox geven vijf tips die je absoluut niet mag vergeten:

Tip 1: Verhoog online conversies door verkeerskanalen te optimaliseren

De conversieratio van online donaties is gestegen van 0,5 procent naar 0,72 procent in 2019, blijkt uit een benchmarkonderzoek van Raising Results. SEO blijkt nog altijd een belangrijke manier om online donaties binnen te halen en 67 procent ontvangt online donaties via een mobiele telefoon. 

Veel non-profitorganisaties accepteren nog steeds donaties zonder om adressen of e-mails te vragen. Soms vragen ze niet eens om de naam van de donateur. Om een stabiel plan te bouwen, moet de kwaliteit van data-administratie in goede staat blijven. Zo hebben organisaties meer manieren om contact op te nemen met de donateur tijdens jubileumevenementen, kunnen ze hen bedanken voor hun donatie van vorig jaar, of op de hoogte houden van hun plannen. Investeren in SEO en geoptimaliseerde donatieformulieren is essentieel om meer donaties te vergaren.

Een goed donatieplatform kan helpen om op een gemakkelijke wijze informatie te verzamelen.

Tip 2: Accepteer zoveel mogelijk betaalmethoden

Een hele groep potentiële donateurs die zouden willen bijdragen aan het werk van een non-profitorganisatie kunnen worden uitgesloten als een organisatie maar één betalingsoptie heeft. Een online donatieformulier dat meerdere betaalmethoden accepteert kan het aantal onnodige telefoontjes, e-mails en berichten verminderen, waardoor die tijd op een andere manier besteed kan worden, bijvoorbeeld om de perfecte donor journey te maken.

Denk bij betalingsopties aan SEPA, iDEAL, PayPal en alle creditcards – hoe meer opties, hoe groter de kans op een langdurige, vaste donatie, via een door de donateur uitgekozen betalingsverwerker.

Donorbox - Donatiemodule, stap 3

Tip 3: Bedank je donateurs

Het belangrijkste doel van elke donor journey is het verhogen van de retentiegraad. Een aantrekkelijk opgemaakte en informatieve bedankmail is cruciaal wanneer de donateur een gift voltooit.

Vertel donateurs dat ze een verschil maken en bijdragen aan de dagelijkse activiteiten van de organisatie. Het bedankje kan informatie bevatten over het gebruik van donatiegeld, vertellen hoe ze meer te weten kunnen komen over de verschillende projecten van de non-profit, of kan een persoonlijk bericht van een bestuurslid of voorzitter bevatten.

Een donateur moet zich speciaal en welkom voelen. Tools zoals Mailchimp kunnen de communicatie-workflow en uiteindelijk de gehele donorervaring automatiseren en verbeteren.

Tip 4: Communiceer met je achterban

Het opbouwen van een effectieve donor journey en communicatiekalender is een goede manier om verloop te verminderen en tevredenheid onder donateurs verder te verhogen. Een sterke donor journey kan helpen concentreren op het bouwen van zinvolle relaties met donateurs, verbinding maken met de geefstijl van de donateur door een online, persoonlijke reis te creëren met veel contact gedurende de eerste drie maanden, en om meer in lijn te zijn met het wervingskanaal en de toon (persoonlijk en ontspannen, maar toch professioneel en informatief).

Al met al is dus het doel een gemakkelijke donor journey op te bouwen die retentiepercentage zal verhogen. In een communicatiekalender (bijvoorbeeld via Google Sheets), kunnen belangrijke data uit de geschiedenis van de organisatie komen te staan, alsmede feestdagen en/of donorspecifieke evenementen, zoals verjaardagen. Het is altijd goed om te testen en te zien wanneer de kans het grootst is dat donateurs op berichten reageren. Misschien is dat op het begin van de maand, of juist op het eind, of bijvoorbeeld iedere dinsdag. Het belangrijkste om te onthouden is om donateurs regelmatig op de hoogte te houden en ze te actief te betrekken.

Tip 5: Ga goed om met annuleringen en behoud zo donateurs

Donateurs die hun vaste donatie opzeggen zijn een nuttige informatiebron. Als fondsenwerver is het aan jou om uit te zoeken waarom de annulering heeft plaatsgevonden, om wanneer mogelijk hun steun terug te winnen. Hoe sneller je met je donateur in contact staat over hun annulering, hoe groter de kans is dat ze opnieuw toezeggen en binnenboord blijven. Donateurs kunnen ook geïnteresseerd zijn om in een andere frequentie te geven, maar annuleren in plaats van hun opties te herzien. In veel gevallen zetten donateurs hun steun graag voort, zij het voor een lager bedrag.

Financiële onzekerheid kan een pijnbron zijn. Een donateur hulp aanbieden en hen op die manier tot de groep actieve leden van de gemeenschap behouden, vergoot niet alleen de ervaring van de donateur, maar helpt de organisatie met het aanpassen van processen.

Neem na een paar maanden tijd weer kort contact op met de mensen in het donateursbestand om na te vragen of hun financiële situatie is veranderd, zelfs al is dat alleen uit beleefdheid. Wellicht is het mogelijk om mensen te overtuigen weer meer te gaan geven.

Donorbox

Benieuwd naar de mogelijkheden van Donorbox? Of wil je eens sparren over de bovenstaande tips en hoe die makkelijk en snel toe te passen op jouw donatiepagina? Plan gerust een overleg met ons in via de onderstaande knop. We kunnen dan samen kijken hoe we jouw donatiepagina kunnen optimaliseren. 

Donatiepagina Donorbox

Plan een call

Dit artikel wordt je aangeboden door Donorbox.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close