Lege podia, zalen die nog niet tot de helft gevuld kunnen worden en een schrijnend tekort aan geld om producties uit te werken en medewerkers te betalen. Het is de harde realiteit voor de vele duizenden makers in de cultuursector die in zwaar weer verkeren door de coronacrisis. Onder de noemer ‘Houd Cultuur Levend’ start het Prins Bernhard Cultuurfonds een campagne om hen een hart onder de riem te steken.
Er dreigt veel moois verloren te gaan, schrijft het Cultuurfonds op de site van de campagne. ‘Zonder geld voor een oefenruimte, instrumenten, kostuums, materiaal of een geluidsinstallatie, blijft het voor deze makers bij ideeën, en verarmt het culturele aanbod in Nederland.’
Cultuurmakers vragen al sinds de start van de coronacrisis om financiële ondersteuning. Zij konden tot nu toe rekenen op 300 miljoen aanvullende ondersteuning, maar dat bedrag kan niet voorkomen dat het water tot aan de lippen staat. Nog altijd lopen honderd musea lopen het gevaar te moeten sluiten.
Iedereen die wil bijdragen aan cultuur wordt gevraagd om bij te dragen. Onder andere zangeres Janne Schra, Songfestival-inzending Jeangu Macrooy en fotograaf en regisseur Anton Corbijn spraken hun steun uit voor de campagne.
Het is voor het Cultuurfonds de derde actie die zij op touw zetten voor de cultuur in Nederland. Met ‘Doe mee met je AOW’ werd 2,2 miljoen opgehaald en het fonds stond ook aan de basis van het Kickstart Cultuurfonds, een project in samenwerking met verschillende partijen zoals de BankGiro Loterij, de VandenEnde Foundation en het VSBfonds.