Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Giving Tuesday start financierings- en opleidingsprogramma voor innovatieve leiders

12 augustus 2020

Met de lancering van het Starling Collective heeft de internationale organisatie achter Giving Tuesday een nieuwe manier gevonden om ideeën te financieren en talenten in de goededoelensector te ondersteunen. Het programma bestaat uit coaching, leersamenwerking en verbinding met de bewegingsleiders van Giving Tuesday. Ook verdeelt Giving Tuesday 250.000 dollar aan microbeurzen aan de deelnemers van het programma om ze een steuntje in de rug te geven bij het uitwerken van ideeën.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. © GivingTuesday.org

door Marijn Thijs

Giving Tuesday hoopt met het programma traditionele barrières te doorbreken. Op dit moment heeft niet iedereen toegang tot dezelfde netwerken en bronnen en zijn stemmen van minderheden onvoldoende vertegenwoordigd. In principe maakt iedereen kans om deel te mogen nemen, maar de organisatie zoekt vooral naar organisaties in de grootse ‘crisisgebieden’ én naar de meest opvallende ideeën, zeker als die ook op te schalen zijn wanneer ze blijken te werken.

250.000 dollar 

Voor de eerste ronde van het Starling Collective zet Giving Tuesday een kwart miljoen Amerikaanse dollar opzij. Vermoedelijk voorziet dat bedrag ongeveer vijfitig initiatieven van een financiering ter waarde van 2.500 tot 7.500 dollar. Giving Tuesday hoopt, door support van fondsen en personen, het bedrag per 2021 te hebben verdubbeld zodat meer initiatieven kans kunnen maken op een helpende hand.

‘Vrijgevigheid is een krachtige vorm van burgerparticipatie. Inspanningen vanuit de gemeenschap zullen de sleutel zijn tot het creëren van blijvende verandering,’ zegt GivingTuesday-directeur Asha Curran. ‘We hebben de kans om een inclusief leernetwerk op te zetten dat de generositeit op mondiale schaal stimuleert. Het Starling Collective zal gepassioneerde leiders en bewegingsbouwers de middelen bieden om hun ideeën te implementeren, gesterkt door elkaars wijsheid en steun.’

Coördinatie 

Giving Tuesday bouwt een uitgebreide infrastructuur op om het programma de grootste kans van slagen te geven. Op dit moment zijn vier regiodirecteuren benoemd die niet alleen bij zullen dragen in het selectieproces, maar ook als mentoren beschikbaar zijn voor de deelnemers. Estefania Rodriguez, aanvoerder van de Uruguayaanse tak van Giving Tuesday, heeft naast Zuid-Amerika ook de Europese deelnemers onder haar hoede.

De eerste geïnteresseerden kunnen zich vanaf nu inschrijven voor het programma. De inschrijving sluit op 1 september. Een maand later maakt Giving Tuesday bekend wie er mee mogen doen.

Wat is Giving Tuesday? 

Giving Tuesday is oorspronkelijk een Amerikaanse initiatief dat vanuit Amerika is overgewaaid. Daar is het een bekende tegenhanger van Thanksgiving, Black Friday en Cyber Monday; dagen waarop traditioneel veel geld wordt uitgegeven aan producten. Giving Tuesday daarentegen, richt zich op geven en goed doen. In zes jaar tijd is het evenement uitgegroeid tot een wereldwijde beweging.

In 2019 werd de actiedag ook in Nederland georganiseerd. Jordan van Bergen en Theo Hesen pakten de handschoen op voor de eerste editie op. Er werkten bijna 300 goede doelen en bedrijven aan mee, met als resultaat een opbrengst van ruim drie ton en veel media-aandacht. De tweede editie vindt op 1 december 2020 plaats.

Meer over Innovatie GivingTuesday Jordan van Bergen Samenwerking GivingTuesdayNL Starling Collective

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Close