Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Nieuwste Vakblad fondsenwerving verschijnt alleen digitaal

Kort & Goed

22 april 2020

Het is bijna 28 april, en dan komt alweer het volgende nummer van Vf uit. In verband met de coronacrisis zal de verspreiding dit keer wat anders verlopen dan je van ons gewend bent. Omdat het Vakblad voor meer dan 60% op zakelijke adressen wordt bezorgd hebben we besloten om gedurende de coronacrisis, in elk geval zolang iedereen thuis werkt, alleen digitaal uit te komen. Zo ontvangt iedereen alsnog gewoon het Vakblad en mis je dus niets van wat er zich momenteel in onze sector afspeelt. 

Diverse screenshots van de Vf Mag app.
Diverse screenshots van de Vf Mag app.

door Redactie Vf

Als je straks alsnog een papieren magazine wilt ontvangen dan kan dat natuurlijk. We laten dan kosteloos een exemplaar voor je printen en sturen die naar je toe.  

Met onze nieuwe app lees je het komende nummer van vanaf je favoriete device. Of het nu een iOS of een Android device is, een tablet of een smartphone; onze app is voor allemaal geschikt. Het Vakblad is speciaal geoptimaliseerd om op je mobiel of tablet goed te kunnen lezen. De Vf Mag app is beschikbaar via de app-stores van Apple en Android! 

Aan het blad zelf is echter niets veranderd: scherpe opinie, mooie reportages en gesprekken met mensen uit de fondsenwerving.  

  • Vanzelfsprekend hebben we ruim aandacht voor de impact van het coronavirus op de goededoelensector. Met commentaar van hoogleraar Theo Schuyt, het beste uit de liveblogs van onze site en alle verschillende geefonderzoeken op een rijtje. Ook hebben we uitgebreid aandacht voor de digitale collecte van de Hartstichting, die samen met M.I.C. een digital journey opzette om de huis-aan-huis collecte te vervangen. 

  • Op 15 april werden de resultaten van het onderzoek Geven in Nederland gepresenteerd. Normaal gesproken vanaf de Dag van de Filantropie, maar dit keer via een Webinar. Nederland gaf in 2018 liefst 5,7 miljard euro aan goede doelen, waarvan 43 procent afkomstig is van huishoudens. Wij vroegen een aantal experts om een reactie op de resultaten.

  • Door de coronacrisis zijn onze vaste waarden opeens aan het veranderen en we weten ook niet waar we uit zullen komen. Duidelijk is het wel dat filantropie zowel tijdens als na de crisis een belangrijke rol heeft, schrijft prof. dr. Sigrid Hemels, hoogleraar belastingrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Verandert in deze onzekere periode ook het ANBI-beleid? 
  • Journaliste Anneke Verbraeken schreef een reportage over Goma, een stad in Oost-Congo. Een stad vol ngo’s, die een ding met elkaar gemeen hebben: ze hebben geen van allen geld. ‘Ze willen dan ook één ding heel graag: partner zijn van een grote internationale hulporganisatie, want dan komt er geld binnen.’ Maar als die er dan zijn, worden ze al snel deel van het probleem. 

En natuurlijk kan je ook genieten van een nieuwe editorial van hoofdredacteur Jaap Zeekant en de column van Jeroen Talens. Jeroen schreef overigens ook al een online-only column over doventolk des vaderlands Irma Sluis.

Gemist? 

Lees in de tussentijd het beste uit het vorige blad en online: 

  • Natuurmonumenten gaat na acht jaar collecteren stoppen met langs de deuren gaan. Een logische beslissing als je kijkt naar de recente jaarverslagen, maar toch een stap die niet te onderschatten is. Vakblad fondsenwerving voelt Barbara Hellendoorn, manager Marketing & Communicatie bij de natuurorganisatie, aan de tand over de beslissing: ‘Onze vrijwilligers zijn liever betrokken bij de natuur’ 

  • ‘Dit is een uitgelezen moment om de telefoon te gebruiken om met donateurs in gesprek te gaan’, schreef specialist telefonische fondsenwerving Jeroen Hogenhout in twee commentaren op onze website. Maar als je het over telemarketing hebt, valt ook de naam van Mona Keijzer, die de wetgeving voor telemarketing wil aanscherpen. Lees de artikelen van Jeroen over bellen in tijden van corona (van 19 maart) en hoe de coronacrisis het ongelijk van Mona Keijzer bewijst (van 9 april). 

  • Roelant Reizevoort en Michiel van Dijk begonnen in 2015 FAIRSHARE Nederland, de eerste Nederlandse organisatie in dertig jaar die een loterijvergunning heeft weten te verwerven. Themaloterij ‘Lot of Happiness’ richt zich op het verbeteren van het lot van kinderen en is voorlopig de enige loterij, maar hun plannen voor de toekomst zijn groot (native content) 

  • Natuurlijk gaan we als fondsenwervers door, ook al staat de wereld op zijn kop. Maar hoe dan? Walter van Kaam van Fundraiser Online deelde zijn visie en tips via commentaren op onze site. Zoals bijvoorbeeld zijn zes coronalessen voor fondsenwervers. 

  • Sinds de start van de ‘intelligente lockdown’ houdt het Vakblad fondsenwerving liveblogs bij over de ontwikkeling van het coronavirus. In deze liveblogs doen we verslag van acties, onderzoek, voorlichting en het toekomstbeeld van de goededoelensector. Lees hier het blog van 20 t/m 24 april. Daar vind je ook hyperlinks naar de eerdere liveblogs. 

Meer over Jeroen Hogenhout Telefonische fondsenwerving Jaap Zeekant Jeroen Talens Collecteren Hartstichting Liveblog Geven in Nederland Coronavirus CoVid-19 Anneke Verbraeken Sigrid Hemels Vf 22-3

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close