Vf Branded Content
Vf Branded Content is de commerciële content op Vakblad fondsenwerving. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoording van Vakblad fondsenwerving.
Succesvol online fondsenwerven
Succesvol online fondsenwerven: iedere non-profit wil het, maar het blijkt vaak een stuk moeilijker en duurder dan gedacht. Zonde, want op het internet liggen meer dan genoeg kansen voor goede doelen!
Vaak gaat het in de eerste stap al fout: fondsenwervers denken dat hun doelgroep niet online is. Veel organisaties zijn voor hun financiele steun afhankelijk van 50-plussers, zoniet 60-plussers. Deze doelgroep is kapitaalkrachtig en in de loop der tijd uitgegroeid tot een van de meest gulle gevers in Nederland. Toevallig of niet is het ook de doelgroep die jaar op jaar steeds meer tijd besteed op internet! Het Centraal Bureau voor de Statistiek doet ieder jaar onderzoek naar het internetgebruik en juist onder de 50-plussers neemt dit enorm toe. Bijkomend voordeel is dat deze doelgroep veel geduldiger is dan de jongere internetgebruiker en bovenmatig veel leest op websites.
De noodzaak om een website te hebben is er, maar wat gaat er precies op die website komen? En wie gaat hem beheren? Zonder al onze positieve en negatieve ervaringen met u te delen, is een goede voorbereiding zeer belangrijk. Het laten bouwen van een website zonder duidelijke gedacht of doel is geen goed idee. Ook is het geen goed idee om de communicatie-medewerker die 24 uur per week werkt de website "erbij te laten doen". Dat gebeurd vaak wel, maar is geen ideaal pad naar succes. Het andere uiterste is dat u er een dure freelancer voor binnen haalt die het project runt, maar daarmee verdwijnt de opgebouwde kennis na afloop van het project weer. Het internet is een onderdeel van de marketingmix, net zoals DM dat is. Neem het serieus en maak er tijd voor vrij. Besteed intern aandacht aan de wensen en eisen die gesteld worden aan een website voordat je bureaus (zoals Bratpack) om offertes vraagt!
Tenslotte moet in de uitvoering het doel voor ogen gehouden worden. Verwacht geen honderden donaties met een donatie-button te ontvangen, zo simpel is het online fondsenwerven helaas niet. Zorg wel voor duidelijke actiebuttons, heldere navigatie en een goede mix tussen beeld en tekst. Bedenk vooraf wat je wil dat de bezoeker gaat doen: aanmelden voor een nieuwsbrief? Lid worden van je Facebook pagina? Een online petitie ondertekenen? Het maakt niet uit wat het is, als het maar bijdraagt aan de doelstellingen van jouw organisatie!
Succesvol online fondsenwerven is geen rocket-science, maar je moet er voldoende tijd en aandacht aan besteden om tot een goed eindresultaat te komen. Helaas gaat ook op het internet de kost voor de baat uit!
Zie voor meer informatie over online fondsenwering www.bratpack.nl.