Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten geschreven door Gastauteur
-
Partnerships met bedrijfsleven, onderwerp van de Vakdag 2022
Betrokkenheid: daar ontstaan de mooiste relaties uit tussen bedrijven en NGO’s. En dat begint bij wederzijdse interesse in de ander.
-
Ontdek de Techsoup Nederland IT-marktplaats voor non-profits
Non-profitorganisaties moeten op de kosten letten. Terecht, want elke euro die aan iets anders uitgegeven wordt, kan niet besteed worden aan de belangrijke missie. Daarom is het interessant te kijken naar de kosten van de computerprogramma’s die een non-profit gebruikt. Denk hierbij aan software voor de administratie, e-mail en IT-beveiliging, maar ook aan software om samen te werken of bepaalde abonnementen op clouddiensten. Als alles bij elkaar opgeteld wordt, geldt dat het aardig in de papieren kan lopen.
-
Samenwerken met bedrijven: de do's en don'ts
Naast dat het bedrijfsleven veel stichtingen financieel ondersteunt, zijn er zoveel meer mogelijkheden tot samenwerken, bijvoorbeeld door gezamenlijke campagnes, medewerkers te betrekken bij de operationele versterking (hands-on vrijwilligers) of bij het versterken van de organisatie (vrijwilligers op basis van expertise) en strategische partnerschappen. Tijdens de Vakdag fondsenwerving sprak Stichting Impact Matters samen met Stichting WIE BEN JIJ? over de mogelijkheden tot samenwerking met bedrijven.
-
Échte vrienden werven en behouden
Vrienden werven is bij culturele organisaties heel gewoon. Of het nu een klein theater is of een groot museum. Het is onderdeel van hun DNA. Vrienden zijn bijvoorbeeld betrokken bij een schouwburg, museum of dansgezelschap en steunen de organisatie door middel van een gift. Tijdens de coronaperiode werd hun geefbereidheid en betrokkenheid nog veel duidelijker: veel vrienden deden een extra gift of doneerden de waarde van hun kaartjes en hoefden daar niets voor terug.
-
Seminar Actuele ontwikkelingen filantropie: ontmoeten, leren en delen
Op 1 juni organiseerde het Gezelschap voor de Filantropie het seminar ‘Actuele ontwikkelingen filantropie’ in Amsterdam. Door de experts van het gezelschap en gastsprekers uit de praktijk werd het een bijeenkomst waarop verschillende onderwerpen uit de filantropie werden behandeld. Circa 65 bestuurders, directeuren, managers, toezichthouders en leidinggevenden van ideële non-profitorganisaties kwamen bij elkaar om elkaar te ontmoeten, te leren, te delen en geïnspireerd te worden door elkaars verhalen.
-
De moderne filantroop schenkt democratisch
Veel Nederlanders doneren grif voor Oekraïne. Vanuit een breedgedragen gevoel van verontwaardiging en medeleven dragen particulieren, bedrijven en overheden hun steentje bij. Ook multimiljardair Elon Musk (ceo van Tesla en SpaceX) leverde een gulle bijdrage, door satellieten te activeren om Oekraine ook in oorlogstijd op het internet aangesloten te houden.
-
GeoTypen helpen bij inzicht krijgen in donateurs
Wil je (inactieve) donateurs activeren? Of het gemiddelde giftbedrag verhogen? Met de GeoTypen van GeoMarktprofiel verkrijg je een compleet en actueel inzicht in het profiel van uw donateurs. Inzichten die je vervolgens concrete handvatten geven om het rendement op campagnes significant te verhogen.
-
TikTokkers enthousiast over GivingTuesday
GivingTuesday 2021 stond in het teken van de jeugd. In 2019 richtte het GivingTuesday Team zich vooral op goede doelen, het jaar daarna werd extra aandacht besteed aan het betrekken van bedrijven. Dit jaar waren er in korte tijd meer dan 25.000 TikTokkers die een like uitdeelden aan GivingTuesday.
-
Ontwikkeld in 2021: kansen voor goede doelen en cultuur
De fondsenwervende wereld digitaliseert in rap tempo. Gelukkig maar, want de donateurs en vrijwilligers begeven zich steeds meer en vaker online. En bij voorkeur op momenten dat het hen uitkomt. Natuurlijk helpen campagnes om een belangrijke boodschap of doelstelling weer op het vizier van de donateur te krijgen. En helpen ze de vrijwilliger om actief fondsen te werven. Maar zeg nu zelf, vandaag de dag wordt er zó veel informatie op ons afgevuurd dat het soms lastig is hetgeen eruit te filteren dat echt waarde toevoegt aan ons leven, laat staan wat ons activeert.
-
Wat doet het met een organisatie als ze jaarlijks vrij besteedbaar geld krijgen?
Sinds de oprichting in 1989 financieren de Nationale Goede Doelen Loterijen beneficianten middels vrij besteedbare, langere termijn financiering. Recentelijk is er steeds meer aandacht voor het belang van het financieren van maatschappelijke organisaties op deze wijze. In Nederland, maar ook in de rest van Europa en in de VS, en zeker in tijden van crisis zoals nu met corona, wordt het belang van deze flexibele manier van financiering duidelijk. Maar zijn er alleen maar voordelen aan deze vorm van financieren?