Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten over Stichting Donateursbelangen
-
Vakdag 2023 - Workshops: Paneldiscussie donateurgericht werken & Geefmotieven gebruiken in campagnes
Op de Vakdag fondsenwerving 2023 zal een grote variatie aan workshops worden gehouden. Deze zetten we in aanloop naar de dag, op 26 september, in de spotlights. Vandaag de volgende twee sessies: een paneldiscussie over donateurgericht fondsen werven en ethiek in fondsenwerving, en een workshop over de geefpersona's van de HOGENT en hoe die te gebruiken zijn om het succes van campagnes te vergroten.
-
Terugblik seminar Actuele ontwikkelingen filantropie: ontmoeten, leren en delen
Op 1 juni 2023 organiseerde het Gezelschap voor de Filantropie het inmiddels jaarlijks terugkerende seminar ‘Actuele ontwikkelingen filantropie’ in Amsterdam. Naast de actualiteiten was het thema van het seminar 2023: integriteit. Circa 65 bestuurders, directeuren, managers, toezichthouders en leidinggevenden van ideële non-profitorganisaties en vermogensfondsen kwamen bij elkaar om elkaar te ontmoeten, te leren, te delen en geïnspireerd te worden door elkaars verhalen.
-
Dataminimalisatie niet door alle goede doelen in Nederland toegepast
Een flink aantal Nederlandse goede doelen vraagt nog verplicht persoonsgegevens van donateurs, zoals naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres of geslacht, voordat ze eenmalig kunnen doneren. Dat blijkt uit een onderzoek van Stichting Donateursbelangen naar 285 online donatiemodules. Bij 208 van deze modules (73 procent) kan niet anoniem eenmalig geld gedoneerd worden.
-
Stichting Donateursbelangen genomineerd voor Nederlandse Privacy Awards
Stichting Donateursbelangen is genomineerd voor de Nederlandse Privacy Awards 2023 van Platform voor de Informatiesamenleving ECP en Privacy First. De Awards worden uitgereikt aan organisaties ‘die privacy zien als een kans om zich positief te onderscheiden en privacyvriendelijk ondernemen en innoveren tot norm te maken.’ De uitreiking vindt plaats op 25 januari.
-
‘Donateurs moeten beslissen hoe donateurgericht goede doelen werken’
Stichting Donateursbelangen heeft met verbazing het artikel gelezen over hoe donateurgericht de fondsenwerving in Nederland is volgens de uitkomsten van het onderzoek van Dunck Loyalty en Goede Doelen Nederland.
-
Wervingsbureaus staan ter discussie na item in EenVandaag
Commerciële wervingsbureaus verdienen miljoenen met deur-aan-deur donateurswerving en straatwerving, schrijft EenVandaag op basis van eigen onderzoek. De wervers, vaak studenten, ontvangen gemiddeld 120 euro voor elke donateur die ze werven voor het goede doel. ‘Bij de werving van donateurs voor goede doelen blijven grote bedragen aan de strijkstok hangen van commerciële bureaus.’
-
Altijd nog wel een belang
Mijn buurman deed ooit de mooie uitspraak: ‘Zodra er in Nederland twee organisaties zijn die eenzelfde belang hebben, richten zij onmiddellijk een koepelorganisatie op’. Wellicht hebben we daarom zoveel koepels in onze polder. Zo ook in de wereld van het goed doen. De grote goede doelen (GDN) en de kleine goede doelen (NLFL) zijn gelukkig samen. Maar we hebben ook nog Partos en Partin voor doelen die hun centjes over de grens brengen. De FIN voor vermogend Nederland en CIO voor alle kerken. Gelukkig ook soms allemaal samen in het SBF.